Sök

Tusentals förare saknas varje år – självkörande lastbilar lösningen?

ScaniaEinrideSjälvkörande bilar

Foto: TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Det utbildas för få lastbilschaufförer för att möta efterfrågan.

Det saknas lastbilschaufförer i Sverige, trots att många som klarar utbildningen får jobb direkt. Efterfrågan är helt enkelt större än utbudet, rapporterar DN.

Enligt en rapport från Transportfackens yrkes och arbetsmiljönämnd (TYA) behövs det 7.000 nya lastbilschaufförer per år, rapporterar tidningen. En siffra som kommer att stiga när nästa rapport släpps. Samtidigt finns det bara 3.500 utbildningsplatser per år i Sverige och av de som utbildas är det ungefär 3.000 som tar sig igenom utbildningen och bli anställningsbara förare.

“Läget för åkerierna är synnerligen besvärligt. Det har varit en uppgång av efterfrågan de senaste fyra åren”, säger Lasse Holm, projektledare på TYA

Den som räknat inser att det saknas ungefär 4.000 lastbilschaufförer per år. Arbetsförmedlingen bedömer också enligt tidningen att bristen på chaufförer inte kommer att lösas inom de närmsta åren.

Lasse Holm säger till DN att TYA:s senaste prognos visade att det kommer att behövas 50.000 nya förare under de kommande tio åren.

Många företag arbetar just nu på att ta fram självkörande lastbilar. Ett exempel är Scania som samarbetar med finska Ahola Transport som testar lastbilskonvojer där en förare styr flera lastbilar.

Den svenska startupen Einride arbetar på självkörande elektriska lastbilar, deras vd Robert Falck tror att liknande lösningar som de erbjuder kommer att stå för 90 procent av alla vägtransporter om fem till sex år.

“En tydlig trend i branschen är att lastbilar idag är en säkerhetsrisk. Transportbehovet ökar men antalet förare gör inte det samtidigt som kostnaden går ned. Det betyder att de ofta jobbar på tok för länge och är trötta. Det enda sättet vi kan nå nollvisionen (målet om noll trafikolyckor med dödligt utfall reds. anm.) är genom att automatisera”, sade Robert Falck till Breakit då.

Uber är ett annat företag som har utforskat möjligheten att ta fram självkörande lastbilar, men de planerna lades på is när företaget valde att fokusera på självkörande bilar.

Samtidigt finns det de som menar att de självkörande lastbilarna är en av anledningarna till att det saknas många chaufförer. I en intervju med Ehandel.se från september förra året säger Antti Vainio, som är utredare på Transportarbetareförbundet, att rykten om självkörande lastbilar och konkurrens från utländska åkerier bidrar till att göra yrket mindre attraktivt.

“Många är oroliga för åkeribranschens framtid, och då väljer man att göra något annat”, säger han till sajten.

Läs mer