Sök

Uniqlos knep inför Sverigelanseringen – ska ta rygg på H&M

H&MUniqlohandel

Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Grundaren hoppas att de båda modejättarna ska driva försäljning – tillsammans.

Nästa vecka öppnar den japanska modejätten Uniqlo sin första butik i Skandinavien på Hamngatan i Stockholm.

Uniqlo rankas som det tredje största klädföretaget i världen efter H&M och Inditex (som bland annat äger Zara). Grundare och vd för bolaget är Tadashi Yanai som genom sitt klädimperium byggt upp en förmögenhet på närmare 200 miljarder kronor – vilket är något mer än H&M:s Stefan Perssons förmögenhet som 2017 uppskattades till cirka 160 miljarder kronor.

I samband med Uniqlos lansering i Sverige kommer grundaren till Stockholm och i en intervju med Di Weekend säger han att det inte finns någon plan för en stor, omedelbar expansion i Norden.

“Den första butiken ska bli framgångsrik till att börja med. Vårt fokus är att få kunderna att återvända.”

En utmaning som han ser på den svenska marknaden är att hitta rätt storlekar.

”Kroppsstorlekarna är en stor skillnad! Svenskarna är stora och långa, jag får alltid titta uppåt när jag talar med en svensk. Storleksvariationen måste ökas i våra kläder, våra egna variationer räcker inte.”

Tadashi Yanai aktar sig för att kalla Uniqlo för en H&M-konkurrent. Istället hoppas han att de båda storbolagen kan locka kunder gemensamt.

“När H&M öppnade i Japan valde de att öppna butiker nära våra och de var mycket framgångsrika. Tack vare det drog de även mer kunder till oss och vi kunde utöka vår egen affär. Nu när vi öppnar i Sverige vill vi bygga butiker nära H&M och jag tror att det kommer göra att vi driver försäljning tillsammans”, säger han till Di Weekend.

Han säger också att H&M och Uniqlo i grunden skiljer sig åt eftersom H&M främst satsar på mode medan Uniqlos profil har med fokus på funktionella och tidlösa plagg med en modetwist.

Under 2017 omsatte Uniqlos moderbolag Fast retailing ungefär 17 miljarder dollar vilket motsvarar ungefär 156 miljarder kronor. Det kan jämföras med H&M:s omsättning som för det brutna räkenskapsåret 2016/2017 landade på ungefär 200 miljarder.

Precis som H&M jobbar Uniqlo hårt med att ställa om digitalt. I slutet av april meddelade kedjan att man har inlett processen med att förnya e-handelssajten, systemen och distributionen.

Uniqlos årliga försäljning via e-handeln är idag på 1,3 miljarder dollar, vilket motsvarar nio procent av den totala försäljningen. Målet är att fördubbla den försäljningen inom två år.

H&M uppgav i februari att koncernens onlineförsäljning uppgick till 12,5 procent av gruppens totala försäljning vilket motsvarar 29 miljarder kronor.

För några år sedan sa Tadashi Yanai att målet för koncernen var att omsätta 50 miljarder dollar år 2020, vilket skulle göra dem störst i branschen. Tadashi Yanai säger nu att målet har omformulerats men att han långsiktigt tror på en omsättning i den storleksordningen.

Läs mer