Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Backas av Magnus Emilson – landar nyckelavtal med Gothia Towers

Artikel bild
Magnus Emilsons senaste portföljbolag Atomize landar Gothia Towers som kund. Foto: Jonas de Lange/Press.

Göteborgsbolaget Atomize vill fixa prissättningen på hotellrum över hela världen.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Hotellbranschen är en milt uttryckt snårig marknad. Bokningssajterna jämför ständigt hotell mot varandra och tomma rum kostar skjortan i form av uteblivna intäkter för hotellägarna.

Nu vill Göteborgsbolaget Atomize göra det enklare för alla världens hotell att maxa sin kapacitet och lönsamhet. Med hjälp av smarta algoritmer ska prissättningen på rummen göras helt automatiskt.

“Vi trodde att alla redan gjorde det men det visar sig att de flesta sitter i Excel och prissätter manuellt”, säger Alexander Edström, vd på Atomize.

Algoritmerna samlar data från bland annat konkurrenter, hotellens egna reservationssystem och hotellets bokningsmotor. På så sätt kan man i realtid känna av om särskilda datum är mer eller mindre efterfrågade och sänka eller höja priset under den givna perioden.

Bolaget lanserade sin tjänst i mars i år och nu har man landet ett avgörande avtal. Det är Nordens största hotell – Göteborgs Gothia Towers – med sina 1200 rum som tecknat ett avtal på Atomizes tjänst.

“Det här är ett fantastiskt erkännande på att det vi gör är rätt. Det här är första gången vi slår ut några rejäla konkurrenter”, säger Alexander Edström.

Alexander Edström, vd på Atomize.

Bolaget är idag framförallt finansierat av grundaren Leif Jägerbrandt, de anställda och styrelsen. Leif Jägerbrandt och Alexander Edström har tidigare drivit bolaget Admeta, som jobbade med optimering av digitala annonser, tillsammans. 2014 såldes bolaget till amerikanska Wideorbit. Vad köparen fick betala har inte offentliggjorts, men branschkällor till Breakit estimerar det dåvarande värdet på Admeta till mellan 100 miljoner och 200 miljoner kronor.

Leif Jägerbrandt har inte bara plockat med sig Alexander Edström från Admeta. Ytterligare sju anställda från annonsteknikbolaget har hoppat över.

“Det är ett fantastiskt inoljat gäng. Vi har redan gjort en resa tillsammans så det är inga duvungar direkt”, säger Alexander Edström.

Förra hösten hoppade också en av Sveriges främsta affärsänglar, Magnus Emilson, på som delägare. Han är framför allt känd för att ha dragit in flera hundra miljoner kronor på annonsteknikbolaget Tradedoubler och är även en av de största ägarna i e-handelsbolaget NA-KD.

“Atomize gänget är ett av de skarpaste AI gäng jag träffat på. Hotellnäringen har i alla tider subjektivt satt sina priser och varit alldeles för reaktiva i sin prissättning. Med hjälp av AI för automatisk ”Revenue Management”, vilket Atomize nu utvecklat, kan hotellen öka sin beläggning och öka sina intäkter dramatiskt", skriver Magnus Emilson, i ett sms till Breakit.

Magnus Emilson är även en av grundarna bakom hotellkedjan Ess hotell. Än så länge använder sig dock inte hotellkedjan av Atomize.

“Det finns säkert 500 olika bokningssystem i världen och vi har ingen färdig integration mot det som Ess hotell använder. Integrationer tar tid att göra så det gäller att välja rätt system att satsa på. Nu ska vi ta in en finansieringsrunda så vi bland annat kan bredda till fler bokningssystem”, säger Alexander Edström.

Läs mer