Sök

E-handeln lyfter Clas Ohlson

MathemClas Ohlsone-handel

Lotta Lyrå, vd Clas Ohlson. Foto: Press

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Efter köpet av Mathem har den digitala delen fått rejäl fart.

I december aviserade prylbolaget Clas Ohlson att de köpt in sig i e-handlaren Mathem. Planen var att via Mathem också marknadsföra Clas Ohlsons produkter och så här långt verkar samarbetet ha gett bra resultat. 

När Clas Ohlson på onsdagsmorgonen redovisar nya försäljningssiffror för juli så framgår det att onlineförsäljning steg med hela 32 procent under månaden. Det är ingen vågad gissning att marknadsföringen via Mathem har en del i den ökningen.

Så sent som förra veckan flaggade dessutom Clas Ohlsson för att de skulle utöka samarbetet med Mathem. Antalet produkter som marknadsförs via Mathem utökas i ett slag från 700 till 2000 prylar.

“Vi tror att efterfrågan på non food-produkter kommer att växa på nätet framöver och vill vara med i den matchen. Vi börjar att skicka ut de nya produkterna nu i augusti och kommer att ta emot orders och även plocka och packa varorna i våra egna butiker”, förklarade Fredrik Uhrbom som är Sverigechef för Clas Ohlson till tidningen Market.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med 7 procent under juli. I lokala valutor ökade försäljningen med 3 procent.

Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta minskade med 2 procent under perioden.

Jämfört med samma månad föregående år har 14 butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista juli till 232 stycken. I Sverige steg försäljningen i juli 3 procent.

I lokal valuta steg försäljningen i Norge med 2 procent, i Finland var den upp 1 procent och regionen utanför Norden visade en ökning på 20 procent.

Läs mer