Att Spotify växer så det knakar råder det ingen tvekan om. I juni meddelade musikbolaget att man har 75 miljoner användare, varav 20 miljoner betalande, och så sent som för ett par veckor sedan meddelade Spotify-grundaren Daniel Ek att man växer sig större för varje dag som går.
”Vi fortsätter sätta nya rekord vecka efter vecka”, sade Daniel Ek då.
Nu kommer nya, mer konkreta, siffror som avslöjar den svenska musikjättens framfart.
I samband med en konferens i New York avslöjade Jeff Levick, bolagets intäktschef, att bolaget beräknar ha 100 miljoner användare innan jul. Det rapporterar branschsajten Musically.com.
Tillväxttakten mellan början av juni och slutet av december motsvarar således runt 3,6 miljoner nya användare i månaden.
Att uppgifterna om den starka tillväxttakten kommer just nu lär däremot inte vara någon slump. Idag är nämligen sista dagen för prova på-användare av den konkurrerande musiktjänsten Apple Music att säga upp sina konton.
I går kväll meddelade Spotify även att man inleder ett samarbete med Googles strömningstjänst Chromecast.
Att strömningstjänster växer rent generellt är dock inget orimligt antagande. I dag meddelade rapparen Jay Z att hans musiktjänst Tidal nått 1 miljoner använadare (vilket naturligtvis ska firas med en stor fest i Brooklyn).
"Nothing real can be threatened, nothing unreal exists" Tidal is platinum. 1,000,000 people and counting. Let's celebrate 10/20 Brooklyn.
— Mr. Carter (@S_C_) September 29, 2015
Apple har i sin tur gått ut med att bolaget nu lanserar sin musiktjänst på den kineiska marknaden. Precis som i Europa kommer användare i Kina få möjlighet att prova på tjänsten gratis i tre månader, för att därefter börja kosta.
En stor skillnad är dock att den kinesiska versionen av Apple Music enbart kommer att kosta 13 kronor i månaden, till skillnad från 100 kronor i månaden i Sverige.
Spotify finns i dagsläget i Hong Kong, men inte på den kinesiska marknden i övrigt.