Sök ikon

Bonnier ökar insatsen mot MTG i kampen om Youtube-stjärnorna

Artikel bild
Stina Honkamaa Bergfors, vd United Screens och Vigor Sörman, vd Splay.

Mediejätten går in med mer pengar i det snabbväxande Youtube-nätverket United Screens.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

I somras pumpade börsnoterade MTG in 37 miljoner kronor i Youtube-nätverket Splay samtidigt som man ökade ägandet till över 80 procent i bolaget.

Nu kommer konkurrenten Bonniers motdrag. Breakit kan nämligen avslöja att mediejätten ligger i slutförhandlingar om en ny investering i United Screens. Sedan tidigare har Bonnier gått in med 20 miljoner kronor i United Screens som tillsammans med Splay dominerar den svenska marknaden bland Youtube-nätverken.

Enligt Breakits källor har ledningen för United Screens varit i kontakt med flera andra potentiella investerare men nu tyder allt på att det blir Bonnier som istället kliver upp i ägarandel. Bonnier äger idag, via sitt riskkapitralbolag Bonnier Growth Media, 20 procent av aktierna i United Screens. 

I ett mail till Breakit bekräftar United Screens vd och medgrundare Stina Honkamaa Bergfors att en ny finansieringsrunda håller på att avslutas:

”Bonnier kommer att satsa mer i United Screens och kommer att gå upp i ägande, vi är i slutfasen av den förhandlingen”, skriver hon.

Det är oklart hur mycket pengar som Bonnier kommer att gå in med men det är uppenbart att fighten mellan de två mediabolagen nu trappas upp inom Youtube-segmentet. Både Splay och United Screens växer snabbt och är i dagsläget nästan exakt lika stora mätt i omsättning. Tillväxten ligger på över 100 procent och försäljning kommer i år hamna på över 50 miljoner kronor för respektive bolag.

United Screens har sina två första verksamhetsår, 2013 och 2014, förlorat sammanlagt 17 miljoner kronor. Under samma period förlorade Splay knappt 1 miljon kronor. Enligt Stina Honkamaa Bergfors har United Screens verksamhet gått runt ”de senaste månaderna”.

”Vi prioriterar dock fortfarande tillväxt före lönsamhet och nytt kapital ska användas för att ytterligare öka vår expansionstakt och ta tillvara den explosiva utveckling som pågår just nu i vår bransch”, skriver hon i mailet till Breakit.

Läs mer