Sök

Gimi rustar styrelsen – väljer in toppar från Collector och Izettle

GimiSparandefintech

F.v. Oskar Arndt, nybliven styrelseledamot i Gimi och Philip Haglund, grundare. Foto: Press/Izettle samt Alexander Donka.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

“Det är enormt kul att få möjligheten att vara med och forma framtiden tillsammans med Gimi”, säger Oskar Arndt, chefsjurist på Izettle.

Gimi är den svenska appen som vill hjälpa barn att bättre förstå ekonomi och spara mer. Bland annat kan föräldrar sätta upp ersättning för uppgifter som att städa, ta ut soporna eller laga mat och sedan sätta av pengar till barnen i appen när uppgiften är klar.

Bolaget – som tidigare hette Veckopengen – har tagit in tiotals miljoner kronor i riskkapital från tunga finansprofiler som Altor-grundaren Harald Mix och Klarnas tidigare styrelseordförande Eva Cederbalk. Även den digitala banken Collectors riskkapitalarm har investerat i bolaget.

Nu har bolaget precis stärkt upp sin styrelse med flera profiler. Det handlar om Johan Bäcke på Great works, Izettles chefsjurist Oskar Arndt, Niclas Blomqvist från Reforce new ventures och Magnus Lenngren, som representerar investeraren Collector ventures.

“Som aktiv inom finansbranschen och som pappa tycker jag vi som samhälle och föräldrar har ett stort ansvar när det kommer till att hjälpa barn och ungdomar få ett sunt förhållningssätt till pengar. Då pratar vi inte om att ha mycket pengar, utan att utifrån sina egna förutsättningar skapa trygghet för sig själv och sin familj. Det är enormt kul att få möjligheten att vara med och forma framtiden tillsammans med Gimi”, säger Oskar Arndt, i ett pressmeddelande.

“Vi vill ha en styrelse som är framåtlutad, erfaren och med spetskompetens inom givna områden såsom marknad, teknik och juridik. Det känns jättekul att vi har fått in så bra personer till styrelsen i Gimi”, säger Philip Haglund, grundare och VD på Gimi.

Den nya styrelsen kommer på plats i ett skede när Gimi växer snabbt och bygger ut tjänsten. Det senaste året har bolaget gått från 200.000 använder till 750.000 användare. Ungefär hälften av dem är i Sverige.

Bolaget har fortfarande inga intäkter och gick ungefär 8,5 miljoner kronor back förra året. Pengarna gick mestadels till utveckling av nya produkter.

“Jag kan inte säga så mycket om det än men vi har en tydlig plan för hur vi ska generera intäkter och jobbar på det just nu”, säger Philip Haglund och fortsätter:

“Det jag kan säga är att det finns en massa bolag som etablerar samarbeten med banker för att tjäna pengar på sina kunder. Det är inte vägen framåt för oss. Eftersom vi jobbar med barn är det extra viktigt för oss att skydda våra användares integritet. Vi vill skapa en så pass värdefull produkt att kunderna själva vill betala för den”, säger han.

 

Läs mer