Det tyska bolaget kommer nu att använda Volumentals 3D-scanning teknik för att göra personligt anpassade designerglasögon.
“Den här serien från Mykita är verkligen exakt kopplad till vår vision. Vårt mål är att allt som rör din kropp ska vara anpassat efter dig och passa perfekt”, säger Anna Malkan, affärsutvecklare på Volumental.
Vi har tidigare skrivit om Volumentals utmaningar med ökad konkurrens på skomarkanden. Nu landar de alltså istället ett stort samarbete inom glasögonindustrin. Samarbetet går ut på att Mykita använder Volumentals 3D-scanningteknik och algoritmer för att anpassa glasögonen efter varje enskild persons huvud. Sedan får användaren och optikern möjligheten att modifiera glasögonen genom en app och slutligen tillverkas glasögonen med en 3D-skrivare.
“Vi är väldigt glada för att det är just Mykita vi gör det här med. De har jobbat med 3D-printing sedan 2010, så det här är inte bara en gimmick för dem”, säger Anna Malkan.
Den tyska glasögontillverkaren är en av världens främsta glasögontillverkare och har återförsäljare i 80 länder. Serien med Volumental kommer i första hand att lanseras i bolagets egna affärer i bland annat Berlin och New York.
“Vi hoppas såklart att det blir tillgängligt i Sverige så fort som möjligt så att folk här kan få testa det. När det blir har det inte satts något datum för än”, säger Anna Malka.