Sök

Thomas Backteman loggar aldrig ur – "Jag klarar mig alltid"

Postnorde-handelE-handelspaket från Kina

Thomas Backteman framför en vägg som föreställer en postterminal inne i Postnords trailer i Almedalen. Foto: Caroline Englund

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Arga e-handlare, arga Wish-kunder och arga Facebook-grupper. Det senaste halvåret har medierapporteringen kring leveransbolaget Postnord varit enorm.
Mitt i stormen står kommunikationsdirektören Thomas Backteman – och han trivs i hetluften.

“Det är inte så att vi slumpmässigt åker runt och levererar lite brev…. Vi har ingen möjlighet att identifiera enstaka brevförsändelser… Jag ska kontakta mina kollegor….”

Det är sommar, valår och packat med folk på Visbys gator.

På en av de allra bästa platserna i Almedalen, ett stenkast från den stora scenen där politikerna håller sina tal, står en stor blå trailer parkerad.

Det är Postnords mobila monter som de senaste två månaderna har varit på turné i nästan hela landet.

På trappan utanför trailern står bolagets kommunikationsdirektör Thomas Backteman och pratar i telefon.

Samtalet pågår i nästan 20 minuter och Thomas Backteman fortsätter tålmodigt prata och svara på frågor. 

“En man från Öland som skickat ett brev som inte kommit fram,” förklarar han urskuldande efteråt.

Han verkar alltid ha mobilen påslagen och svarar ständigt i telefon – oavsett vem det är som ringer.

Thomas Backteman varken beter sig som eller ser ut som en kommunikationsdirektör på ett storbolag. 

Dagen till ära är han klädd i ljusgröna hängselbyxor med en stor ficka baktill, där han förvarar sitt almedalsprogram. Han bär en randig tröja, nyckelkedja och en enorm ring i koppar som pryds av en inristad amerikansk urinvånare.  

Klädstilen formades efter åren som kommunikationschef på Swedbank där det var skjorta och kostym som gällde.

Thomas Backteman berättar att han är nästintill besatt av jeans och att han specialbeställer dem från små leverantör runt om i världen. 

“Jag har alltid varit klädintresserad och tror inte att det är hållbart med massproduktion. Jag vet väldigt mycket om i princip allt jag har på mig och tycker om när det finns en historia bakom”, säger han och berättar att de gröna hängselbyxorna kommer från ett brittiskt bolag som inspirerats av militärens arbetskläder. 

Kopparringen kommer från Mexiko och har använts som legalt knogjärn av amerikanska mc-gäng. 

Under årets Almedalsvecka håller Thomas Backteman i informationstrådarna kring Postnords program som består av en rad seminarier. Han ägnar sig också åt möten och är en flitig besökare på olika mingel – iklädd spektakulära outfits. 

Och det är många som vill byta några ord med kommuniktationsdirektören på ett av Sveriges mest omtalade bolag.

Vår promenad till Samsungs kaffeservering i montern bredvid Postnords tar nästan trekvart. Varje meter stannar Thomas Backteman och pratar med någon ny person. 

“Almedalen har blivit som Kiviks marknad. Det är bara företag här. Snart kommer politikerna att sluta komma hit. De vill väl inte åka till Gotland och prata till ett gäng lobbyister, det kan de göra i Stockholm,” säger Thomas Backteman som själv besökt Almedalen i princip varje år de senaste 15 åren –  i olika former av lobbyist-roller. 

Bland annat som nationalekonom på SAF (som numera är Svenskt näringsliv), PR-konsult för byrån Hallvarson & Halvarsson, valkampanjsarbetare för Socialdemokraterna och kommuniktaionsdirektör för Swedbank.

Men sedan nio månader tillbaka är han alltså Postnords kommunikationsdirektör.

“Jag tog jobbet eftersom jag tycker om utmaningar. Digitaliseringen av samhället påverkar Postnord otroligt mycket och vi kommer att behöva utvecklas och hitta lösningar som inget annat bolag tidigare har gjort”, säger han. 

En fördel med att jobba med just Postnord är enligt Thomas Backteman att varumärket, på gott och ont, är extremt välkänt.

“Mina kommunikationskollegor kämpar för att nå ut i bruset men till mig ringer journalisterna”, säger han.

Det finns nämligen få saker som engagerar så mycket som Postnord. I princip alla har en åsikt om bolaget och på Facebook finns ett stort antal grupper som enbart går ut på att klaga på företagets verksamhet. 

Samtidigt har medierapporteringen kring det nordiska postföretaget varit nästintill sanslös det senaste halvåret. Antalet artiklar om försenade brev och hanteringen av moms på så kallade Kinapaket går knappt att räkna. 

Mitt i stormen av klagomål från besvikna kunder och samtal från ihärdiga journalister har Thomas Backteman stått. 

Men negativ publicitet verkar inte bekomma honom.

“Jag klarar mig alltid. Det är värre när mina kollegor som jobbar med kundtjänst får ta emot hot och hat eller när vi tvingas stoppa utdelningen av post i vissa områden för att brevbärarna blir hotade”

Hur jobbar ni med sånt?

“Vi tar det på stort allvar och jobbar mycket med det. Att ställa in postutdelningen brukar vara effektivt. Även ligisternas föräldrar och syskon vill ju ha sina paket från Wish”.

Att frågan om paket som beställs från Kina via plattformar som Wish och Alibaba och hanteringen av moms på dem skulle bli så stor hade Thomas Backteman kanske inte riktigt förutsett.

Men efter en turbulent vår och ett avtal med Wish, som förenklar momshanteringen, i hamn tror han på en något lugnare höst. 

Men det finns mycket kvar att göra.

Postnord jobbar hårt med olika kampanjer för att möta kunder och för att vända den negativa bild som finns av bolaget.

“I höst ska vi bland annat fokusera på att lyfta fram fler av våra varumärken. Postnord är känt och etablerat men det står för så mycket. Istället ska vi fokusera på att stärka  andra varumärken som är kopplade till Postnord exempelvis Riktiga vykort och Mypack collect.”

Thomas Backtemans käpphäst som kommunikatör är att alltid vara transparent och tillgänglig. Det är därför han aldrig stänger av sin telefon och alltid kollar sin mejl det sista han gör på kvällen och det första han gör på morgonen.

“Jag har jobbat mycket med att sprida den kulturen i Postnord och ser en stor förändring mot när jag började i september förra året”, säger han.

Nästa stora sak på agendan för Postnord är bolagets delårsrapport som presenteras 19 juli. Då står det klart om de stora ekonomiska problem som tyngt bolaget de senaste åren är på väg att vända. 

Efter det är det dags för Thomas Backtemans första semester sedan han började som kommunikationsansvarig på Postnord. Planen är att vila upp sig på sommarstället i Sörmland tillsammans frun Elisabeth. 

Men inte heller där kommer mobilen vara avstängd.

Fakta om Thomas Backteman

Namn: Thomas Backteman

Ålder: 53 år

Bor: I en lägenhet på Södermalm i Stockholm

Karriär i korthet: Yrkesofficier, nationalekonom på SAF (som numera heter Svenskt näringsliv), ansvarig för sajten Ekonomifakta, Projektledare på reklambyrån Hallvarsson & Halvarsson, Informations och ir-chef på Studsvik, valkampanjsarbetare för Socialdemokraterna, kommunikationschef på Swedbank, kommunikationsdirektör på Postnord. 

Nuvarande lön: Cirka 2,8 miljoner om året

Engagemang utanför jobbet: Jobbar extra som reservofficer, ledamot i svenska cykelförbundet, engagerad i Teach for Sweden, en organisation som han själv har startat, bland annat med näringsminister Mikael Damberg, där syftet är att skapa en likvärdig skola. 

Hobby: Cykling, försöker cykla 1000 mil om året. 

Ska läsa i sommar: ”Homo Deus” av Yuval Noah Harari och     ”A Higher Loyalty: Truth, Lies and Leadership” som har skrivit av FBI-chefen James Comey som sparkades av Donald Trump.

Läs mer