Några av Sveriges största fondförvaltare träffade på onsdagen Fingerprint Cards vd Jörgen Lantto för en exklusiv presentation av bolaget. Enligt Breakits källor var drygt 20 olika institutionella placerare representerade, däribland Swedbank Robur, AMF och SEB.
Fingerprint-aktien har gått upp med över 500 procent sedan årsskiftet och är för närvarande den i särklass mest handlade aktien på Stockholmsbörsen.
Trots ett börsvärde på drygt 17 miljarder kronor är de svenska fondernas ägande i bolaget i det närmaste försumbart. Men gårdagens välbesökta investerarlunch, som arrangerades av SEB, indikerarar att även de stora fonderna kan vara på väg in i aktien.
Jörgen Lantto tycks också gjort ett bra jobb med att sälja in sitt bolag - i alla fall att döma av reaktionerna från flera investerare som var med på mötet.
Fingerprint-chefen släppte självklart inte några nya konkreta prognoser gällande den framtida försäljningen. Det hade varit ett brott mot börsens regler. Men Jörgen Lantto gav däremot flera mer mjuka datapunkter som var värda att notera.
Dels pekade Jörgen Lantto på ett tydligt sätt ut betalkort som Fingerprints nästa stora marknad. Idag säljs i princip alla Fingerprints sensorer till mobiltelefontillverkare.
Mobiltelefoner är en marknad som formligen exploderat de senaste månaderna och väntas fortsätta att växa lavinartat under nästa år. Men redan någonstans runt 2017 eller 2018 så väntas tillväxten avta drastiskt helt enkelt efter att de flesta smarta mobiltelefoner då kommer att ha en fingersensor.
Det är mot bakgrund av detta scenario för försäljningen till mobiltelefontillverkarna som Jörgen Lanttos uttalanden kring betalkort-segmentet mottogs med så stort intresse från förvaltarna som var där. Enligt Breakits källor ska Jörgen Lantto bland annat sagt att "kort har potential att bli lika stort som telefoner för Fingerprint inom två till tre år".
Slår den profetian in innebär det att ytterligare en mångmiljardmarknad öppnar sig för Fingerprint. Investmentbanken Carnegie uppskattar det totala värdet av kortmarknaden till runt 15 miljarder kronor på två års sikt.
Jörgen Lantto sa också i samband med sin presentation att den första lanseringen av betalkort med sensorer kommer ske under nästa år.
Av presentationsmaterialet som förvaltarna fick med sig från Jörgen Lanttos dragning framgick vidare att han räknar med att lämna besked om ytterligare sex nya telefontillverkare som kunder innan årets slut. Det kan jämföras med att bolaget idag har 19 telefontillverkare på kundlistan.