Hans far Rolf Karlsson byggde upp Sveriges största taxiimperium, Fågelviksgruppen. Nu tar Anders Karlsson över stafettpinnen med ambitionen att skapa en internationell teknikjätte inom samma industri.
”Målsättningen är att sälja för hundratals miljoner inom några år”, säger Anders Karlsson.
Men till skillnad från pappan handlar det inte om att driva egen taxiverksamhet med tusentals bilar i flottan. Anders Karlsson har i stället skapat en teknisk plattform som han hoppas kunna sälja in till en stor andel av världens alla taxibolag.
Redan för sex år sedan började arbetet som ett projekt inom Fågelviksgruppen. Idag drivs det som ett dotterbolag under namnet Cabonline.
”Utgångspunkten var att börja med ett vitt papper och tänka utifrån hur taxi som produkt borde fungera”, säger Anders Karlsson.
Efter det har utvecklingsarbetet fortsatt. I våras tog Cabonline ett stort steg mot en kommersiell produkt. Då köpte först det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Capital hela Fågelviksgruppen där bland annat varumärkena Taxi Kurir, Top Cab, Taxi Skåne och Taxi 020 ingår, för uppskattningsvis 2-3 miljarder kronor. Kort därefter förvärvade de nya ägarna Taxisystem Scandinavia som sedan inlemmades i Cabonline under ledning av Anders Karlsson.
”Det var ett viktigt strategiskt förvärv. Med hjälp av Taxisystem Scandinavias teknik kan vi erbjuda en komplett plattform som både servar förarna och kunderna”, säger Anders Karlsson.
Tidigare har mjukvaran bara använts av Fågelviksgruppens egna bolag. Men nu gör Cabonline en storsatsning på att sälja den också till andra taxiföretag. Under sommaren har två bolag i Finland köpt licensen.
Anders Karlsson räknar med stort intresse även på andra marknader.
”Det är nu vi gör den stora satsningen och går utomlands på allvar. Vi har fått klartecken om en treårsplan från våra ägare som tänker investera många tiotals miljoner på detta projekt”, säger Anders Karlsson och fortsätter:
”Med vårt system kan den som vill starta taxiverksamhet i princip var som helst i världen”.
En bärande del i strategin är att hjälpa traditionella taxibolag att ta steget in i en helt digitaliserad värld med Cabonlines teknikplattform.
”Vi vill ge taxibolagen verktygen att möta konkurrensen från Uber och andra utmanare”, säger Anders Karlsson.
Han säger att Fågelviksgruppen och dess taxibolag i Stockholm knappt känner av konkurrensen från Uber.
”Nej, här är de en rätt liten spelare men globalt har de varit en lysande katalysator som drivit på teknikutvecklingen i hela branschen”, säger han.
Just nu är Cabonline inne i en omfattande rekryteringsprocess. Ett 20-tal utvecklare ska anställas under hösten. Redan nu har bolaget plockat in Eniros tidigare teknikchef Joachim Heiroth som får samma roll på Cabonline.