Idén bakom Antlos är att göra lyxigt båtsemestrande tillgängligt för fler. Företaget grundades i mitten av december, av tre Venedigbor.
Tjänsten beskrivs som ett havets Airbnb, eftersom du kan hyra båten inte bara en dag, utan några veckor om du vill. Parallellerna till taxiverksamheten Uber grundar sig i att en kapten alltid följer med ombord.
“Ingen skickas iväg utan en skipper. För vem har bäst koll på den kroatiska skärgården eller de trevligaste ställena i Italien? Så klart båtägaren som bott där de senaste 20 åren. En charterbyrå tar överpriser, medan vi tar en serviceavgift på 6-9 procent på varje bokning, så där är vi också som Airbnb,” säger Erik Sterner, Nordenchef.
Han kom tidigt in i bolaget och har i uppgift att marknadsföra den digitala båtplattformen till nordiska kunder. Grundarna tror att det finns många båtentusiaster och en stor kundgrupp i den regionen.
“Sverige ligger ju långt fram när det gäller att testa nya saker och är stora inom startups och entreprenörsskap. Målet är nu att synas så mycket som möjligt. I slutet av september kommer vi släppa en videoserie på fem avsnitt där vi har varit ute på våra bästa områden och filmat tillsammans med en skipper,” säger Erik Sterner.
I juni fick bolaget in en såddrunda på 500.000 euro, motsvarande 4,7 miljoner svenska kronor, i riskkapital från svenska Incos Invest som drivs av svensken Ulf Ljunggren. Tjänsten finns runt om i Medelhavet och ska nu lanseras även i brittiska Jungfruöarna.
“Inom de närmaste veckorna kommer hemsidan att översättas till svenska. Vi jobbar också på en mobilapp som ska släppas snart,” säger Erik Sterner.
Hittills har Antlos förmedlat 100 bokningar, vilket också var det mål som grundarna satte upp för 2015.
“Oftast är det inte de absolut lyxigaste båtarna som hyrs ut utan lite större segelbåtar. Vi jobbar mycket med båtägarna så att de ska kunna erbjuda all inclusive till gästerna i form av bränsle, måltider och hamnavgifter. På så sätt behöver en vecka ute till havs inte bli så dyrt,” säger Erik Sterner.