Sök

Jan Helin hotar att kasta ut läsare som använder annonsblockare

washington postCnetAd blocker

Jan Helin, Aftonbladet. FOTO: TT-BILD

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Aftonbladet går samma väg som Washington Post om inte den snabba ökningen av annonblockerare hejdas.

I onsdags släpptes Apples uppdaterade operativsystem IOS. Det öppnade för möjligheten att enkelt blockera annonser med hjälp av en app. Redan sedan tidigare har användandet av annonsblockerare varit utbrett och undersökningar indikerar att runt 30 procent av alla svenskar nyttjar de här tjänsterna.

Men i och med Apples initiativ har populariteten för annonsblockerare skjutit i höjden.

På söndagskvällen toppade annonsblock-appen Crystal den svenska listan över de just nu mest köpta apparna. Under söndagen uttrycket också Aftonbladets chefredaktör och publisher Jan Helin stor oro för utvecklingen och det hot som den utgjorde mot nyhetsmedier världen över:

”Det här är en tilltagande och bekymmersam utveckling för alla medier som har annonsintäkter”, sade han i podcasten Mattsson & Helin.

Flera stora internationella medier har redan börjat kasta ut användare som installerar annonsblockerare på sina webbläsare. För drygt en vecka sedan startade Washington Post (med Amazon-grundaren Jeff Bezos i ryggen) med att stänga ute läsare med annonsblockerare och i helgen gick techsajten Cnet (ägs av mediejätten CBS) samma väg. Jan Helin lyfter fram Washington Post initiativ och konstaterar:

”Det här svaret kommer att bli allt vanligare från medierna. Man kan ifrågasätta värdet av en användare som inte tänker ta del av kommersiella budskap och inte tänker betala. Det kan mediebolagen inte hålla på med över någon längre tid”, sade Jan Helin i podcasten och öppnade sedan för att även Aftonbladet kan gå samma väg och börja stänga av sajten för läsare som installerat annonsblockerare:

”På sajter som har öppet innehåll…så går det inte över tid att släppa in större mängder användare som stänger av själva affärsmodellen”, sade Jan Helin och konstaterade att för mediekonsumenter som använder annonsblockerare finns det bara ett alternativ:

”Då får man faktiskt söka sina nyheter på annat håll. Det kommer inte kunna finnas kvar nyhetskällor som kan producera innehåll utan att ha någon affärsmodell, antingen i form av annonsering eller att någon betalar”.

Vill du höra hela Jan Helins resonemang krig denna frågan så finns det 1 timme och 6 minuter in i podcasten Mattsson & Helin.

Läs mer