Sök

Efter Apple Musics intåg – nu storsatsar Spotify på Adwords

SpotifyTopDogsApple Music

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Spotify lägger allt mer pengar på att synas via annonser på Google, visar en ny sammanställning. Musikjätten uppskattas lägga runt en halv miljon kronor på sökord varje månad – bara i Sverige.

Att resesajter Booking.com och Hotels.com ligger i toppen av listan över de plattformar som lägger mest pengar på att synas på Google är ingen skräll. Konkurrensen är stenhård mellan bokningssajterna och värdet av att ligga högt upp på Googles sökresultat är stort.

Men ett bolag som aldrig har funnits med på byrån Topdogs topplistan över de bolag som lägger mest pengar på Googles annonsverktyg Adwords är Spotify.

Förrän nu.

I byråns senaste sammanställning hamnade bolaget förvånande nog på plats 12 över de bolag i Sverige som lägger mest pengar på Google.

Enligt Christian Rudolf, som ligger bakom sammanställningen, är placeringen oväntad.

”Ja, jag fick tänka lite kring varför detta händer nu. De upplever nog att konkurrensen ökar och har därmed blivit mer offensiva", säger han.

Exakt hur mycket pengar det rör sig om framgår inte av rapporten, men Christian Rudolf uppskattar Spotifys summor till en halv miljon kronor i månaden.

”Det kan vara mer än så också, men det vet vi inte”, säger han.

Att Spotify numera återfinns på topplistan är en indikator på en allt aggressivare marknadsföringsstrategi. Exakt hur mycket pengar Spotify, som tidigare i somras plockade in över 4 miljarder kronor i riskkapital, lägger på att synliggöra sitt varumärke är hemligt. Men att Spotify återfinns på topplistan vittnar om rejält ökade satsningar, menar Christian Rudolf.

”Det som har hänt sedan sist är egentligen att Apple har kastat sig in i deras segment. Vi kan se att de har tagit ett stort steg i adwords och de har säkert ökat på en massa andra plan också.”

Spotify är å andra sidan ett digitalt bolag. Är det verkligen förvånande att de återfinns på en sådan här topplista?

”Nej, det mest oväntade är att det har dröjt så länge. Spotify är ett ganska gammalt bolag, med internet mått mätt, så det är konstigt att de inte börjat tidigare. Jag ser det nog som att de återgår till något typ av normalbeteende.”

Ett techbolag som gjort en omvänd resa är den Kinneviks-ägda klädsajten Zalando. Tidigare har den tyska jätten legat stadigt på topp 20-listan – men inte längre.

”De har tidigare varit ganska aggressiva. De har ett stort sortiment och kan köpa mycket, men nu över sommaren har de gått från botten till toppen. De har dragit ned sin marknadsinvestering och det kan ha att göra med att de har växt organiskt i Sverige”, säger Christian Rudolf.

SE HELA TOPPLISTAN HÄR

Läs mer