Sök ikon

Streaming fortfarande bara runt 15 procent av musikmarknaden

Artikel bild
FOTO: TT NYHETSBYRÅN

Som svensk kan man lätt tro att övergången från nedladdad musik till strömmad redan är färdig. En ny rapport från analysfirman Bernstein visar att det är precis tvärtom.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Siffrorna är i och för sig från 2013 men ger ändå en bra bild hur Skandinavien skiljer sig radikalt från resten av västvärlden. I Sverige stod streamingtjänster för hela 94 procent av de totala intäkterna för inspelad digital musik under året.

Tyskland, Storbritannien och USA låg alla i spannet 13-15 procent. Där är nedladdad musik från exempelvis Itunes fortfarande överlägset störst.

Siffrorna i Bernstein-rapporten indikerar att streamingtjänster måste ta sig över en viss tröskel, uppskattningsvis 50 procent av marknaden, för att de totala musikintäkterna i ett land ska bryta sin fallande trend.

I Sverige bröts den trenden redan 2011 och branschen har sedan dess haft stigande omsättning.

Det land som påminner mest om Sverige är, kanske föga förvånande, Norge där streaming har en marknadsandel på 84 procent. Länderna har det gemensamt att båda ligger bakom varsin streamingtjänst: Spotify är från Sverige och Norge ligger bakom Wimp.

Det faktum att streaming fortfarande bara har 13 procents marknadsandel på den enorma USA-marknaden kan förändras i sommar när Apples väntas lansera sin nya musiktjänst baserad på teknik från förvärvade Beats.

Det skulle kunna ge en extra knuff åt musikmarknaden i resten av västvärlden eftersom Apple lär försöka konvertera sina Itunes-kunder som laddar ner musik till streamingabonnenter.

LÄS MER: Apples Spotify-konkurrent skjuts upp

Läs mer