Magnus Emilson är något av en doldis på den svenska techscenen. Ändå är han en av Sveriges mer framgångsrika affärsänglar med investeringar i bolag som Tradedoubler, Bookatable och Na-kd.
Breakit träffade honom i samband med Jetshops – ett annat av hans portföljbolag – e-handelskonferens SEBC i Göteborg för att diskutera de hetaste trenderna inom e-handeln.
Redan för tolv år sedan investerade han i Jetshop men hans digitala rötter sträcker sig betydligt längre tillbaka än så. 1996 var han med och startade IT-konsultbolaget Mind i Göteborg. Det här var mitt i IT-yran och bolaget växte på fyra år från noll till över 400 anställda runt om i Europa. Trots den stora tillväxten valde Magnus Emilson att hoppa av bolaget strax innan börsnoteringen sommaren 2000.
“Jag kände att det riskkapitalet vi hade bakom oss inte hade någon riktig vision för bolaget efter noteringen. Dessutom hade vi blivit ett renodlat konsultbolag och jag ville tillbaka till att bygga plattformar där jag får ta del av framgångarna framåt. Mind blev den sista internetkonsulten som noterades innan kraschen – sedan var det stendött i tre år”, säger han.
I samband med avhoppet från Mind sålde han delar av sina aktier och satsade på tre saker: Visit group – som han själv grundade, ett nanoteknikbolag som aldrig lyckades kommersialisera sin teknik, och Tradedoubler.
Det senare bolaget startades av Spotify-grundaren Martin Lorentzon och blev en riktig framgångssaga även för Emilson. 2000 satte han sina sista miljoner på bolaget. När Tradedoubler gick till börsen sex år senare var hans post värd över 220 miljoner kronor.
Sedan succén med Tradedoubler har Magnus Emilson investerat över 120 miljoner kronor i olika startups. Hans senaste storsatsning är det digitala modehuset Na-kd, där han investerat tiotals miljoner kronor.
Vid hans första techbolag hotades framgångarna av en finansiell krasch, för Magnus Emilsons senaste investeringar finns ett annat hot: De stora plattformarna.
Breakit har den senaste tiden skrivit en rad artiklar om Amazons väntade intåg i Sverige och hur jätten kan komma att påverka den lokala e-handelsbranschen. E-handelsgiganten var också ett centralt tema under Jetshops e-handelskonferens.
När Amazon klev in på den australiensiska marknaden hade det milt uttryckt en inverkan på de befintliga handlarna. Priserna dök med i snitt 16 procent och konkurrensen dubblades när kinesiska e-handlare plötsligt fick en smidig väg in på marknaden, något som Postnord uppmärksammade under SEBC. Trots siffrorna är inte Magnus Emilson särskilt orolig för sitt portföljbolag.
“Det är klart vi tittar på hur vi ska förhålla oss till Amazon, precis som med andra plattformar. Nyckeln till detta är skillnaden på att ha ett eget varumärke och att vara en återförsäljare. Det är de senare som kommer få det svårt när Amazon tar en stor del av kakan”, säger han.
Na-kd säljer förvisso andra varumärken via sin egen sajt men det är framförallt det egendesignade kläderna som säljer som smör. Han påpekar även att bolaget redan nu har ett stort samarbete med marknadsplatsen Zalando i Tyskland.
“Det har blivit vår klart största marknad även om både Amazon och Zalando finns där. För oss blir det inget nytt på det sättet”, säger han och fortsätter:
"Allt handlar om vilket extra värde man tillför. Om man bara är återförsäljare av andras varor tror jag man kommer få det väldigt svårt när Amazon kommer in och är bättre, billigare och större", säger han.