De flesta tänker nog fortfarande på en liten musikspelare när de hör hans namn. När Jens Nylander var 23 år började han nämligen sälja mp3-spelare under namnet “Jens of Sweden.” Affärsidén blev en succé och 2004 omsatte företaget 70 miljoner kronor.
Men framgångssagan fick ett snörpligt slut – i september 2005 gick företaget i konkurs. Anledningarna var problem med både kvaliteten och Tullverket samt att en amerikansk återförsäljare gick i konkurs.
Sist när vi pratade med Jens Nylander så kallade han den nya satsningen Automile för en personlig comeback. Sedan i somras bor han i Palo Alto i Silicon Valley där han arbetar med att bygga upp bolaget som han startat ihop med Jacob Pontén och Felix Rosén.
“Hela familjen är på plats här nu och det passar jättebra att bo i Palo Alto. Jag är vd och ansvarig för det amerikanska bolaget vilket numera är Automiles huvudsäte. Fyra personer ska anställas här i Kalifornien och tanken är att vi sent i vinter ska ha ett kontor på plats,” säger han.
Automiles affärsidé går ut på att koppla upp bilar mot nätet för att mäta och samla in data om bilens skick och förarvanor. Produkten består av en liten plastdosa som kopplas in i bilen och sen sköts rapporteringen över nätet. Med hjälp av tekniken går det till exempel att se när bilen behöver service eller besiktning.
“Jag skulle vilja utvärdera starten som bättre än någonsin. Antalet kunder ökar kraftigt, vi har i dag över 1.000 kunder och mellan 5-10.000 bilar är uppkopplade till vårt system,” säger Jens Nylander.
Hur är det att driva företag nu jämfört med för 10 år sedan?
“Skillnaden idag är att företag har lättare att växa globalt. Det är på grund av att distributionen av produkter har blivit bättre, det har blivit lättare att ta betalt och att leverera support till kunderna oavsett nationalitet. Och på den amerikanska marknaden har man accepterat det här e-handelsbeteendet, man köper allt på internet. För tio år sedan fanns inte den trenden.”
Jens Nylander berättar att under de två månader som bolaget funnits i USA så har avtal skrivits med en amerikansk nyckelkund. Han vill dock inte avslöja vilken.
“Posten i Sverige har ju ofantligt mycket bilar men här i USA finns det ju mycket större aktörer. Det är någon av dessa som vi fått som kund, dock inte sagt att det är Posten i USA. Vi ser det som ett genombrott och visar för konkurrenter, investerare och oss själva, att vi gör saker rätt.”
I våras fick företaget in 45 miljoner kronor från Point Nine Capital och Dawn Capital. Under 2016 är målet att ta in 15-20 miljoner dollar motsvarande 123-165 miljoner svenska kronor, från amerikanskt håll.
“Vi är i samtal med de stora ledande riskkapitalbolagen med säte i Silicon Valley. Det är bara fråga om när i tiden vi ska göra investeringen och vad vi ska göra med den. Vi har så klart stora utvecklingskostnader, det kostar att bygga bolag, men vi gör pengar hela tiden. Det gillar riskkapitalister här borta,” säger Jens Nylander.