Sök

Postnord vände till förlust – skyller på påsk och konkurrens

Postnorde-handel

Håkan Ericsson, vd Postnord. Foto: TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Priset för att hålla uppe kvaliteten i Sverige högt.

Den nordiska postkoncernen Postnord redovisar ett resultat på -167 miljoner kronor för årets första kvartal (+16). Påskens placering och fortsatt hög konkurrens inom logistikaffären var ett par av de negativa faktorerna.

Det framgår av det statligt ägda bolagets delårsrapport.

Resultatförsämringen "beror delvis på påskens placering men också på fortsatt hög konkurrens inom logistikaffären och minskade intäkter från brevverksamheten som inte fullt ut kunnat kompenseras på kostnadssidan. Det är bland annat en följd av förseningen av neddragning i bemanningen i Danmark och extra kostnader för att upprätthålla kvaliteten i Sverige", framhåller vd:n Håkan Ericsson i rapporten.

Till följd av den tidiga påsken påverkades omsättningen negativt i kvartalet. En omsättning om 9,1 miljarder kronor rapporteras (9,3). En fortsatt digitalisering medförde minskade brevvolymer, framhålls också. En stark tillväxt inom e-handel hjälpte däremot paketvolymerna.

Postnord har före EU-godkännande av finansieringen av en omställning i Danmark merkostnader på omkring 30 miljoner kronor per månad. Detta då neddragningar i bemanningen inte kan genomföras enligt plan, heter det vidare.

Läs mer