Sök

Konserttips direkt i mejlkorgen? Här är Spotifys nya satsning

Spotify

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Snart kan du komma att få konserttips direkt i mejlkorgen – baserat på din musiksmak på Spotify.

Att Spotify samlar och sammanställer data över användarnas musiksmak och lyssningspreferenser är knappast någon nyhet. Det bekräftades inte minst av den nya spellista som bolaget lanserade tidigare i år, som hjälper användarna hitta relevant musik utifrån deras nuvarande favoritmusik.

Men nu ser datan även ut att få ett värde för skivbolag och konsertarrangörer som vill marknadsföra sina akter.

Enligt sajten Music Business World Wide har brittiska Foo Fighters-fans nyligen fått mejl skickade till sig som uppmanar dem att tävla om biljetter till en konsert med rockbandet.

”Du får det här exklusiva mejlerbjudandet eftersom du är en av Foo Fighters ’top listeners’ på Spotify”, står det i mejlet.

I mejlet, som marknadsför en konsert i Storbritannien, står det att ”Spotify vill skicka sina mest frekventa lyssnare till spelningen.”

”Spotify och Foo Fighters kontaktar de största fansen på Spotify för ett exklusivt erbjudande att vinna biljetter och limited edition items från bandet.”

Förutom att utskicket är ett exempel på hur Spotify eventuellt planerar att bredda sin affär så är det, så vitt vi vet, även första gången som rättighetsinnehavare får tillgång till den databas som Spotify förfogar över (förvisso i samarbete med musiktjänsten).

För konsertarrangörer och skivbolag är en databas som den Spotify förfogar över naturligtvis guld värt. Att kunna rikta sin marknadsföring direkt till de de fans som lyssnar mest på en viss artist på en specifik ort skulle potentiellt kunna ge dataunderlag inför vilka artister som ska bokas till vilka platser. Det torde även vara ett effektivt sätt att nå ut till de potentiella kunderna och besökarna.

Noterbart är även att utskicken skett direkt från Spotify, snarare än bandets skivbolag Columbia Records. Med tanke på den senaste tidens diskussioner om bolagets användaravtal och ”privacy policy’s” var det nog ett strategiskt klokt beslut.

Men är det påträngande reklam eller en tjänst som skapar mervärde för fans? 

Det är frågan.

Läs mer