För Kivra innebär 30.000 personer 5 procent av den totala användarbasen på 600.000 människor, varav de flesta än så länge bara får brev från företag.
“Vi tycker att det är kanonbra siffra efter bara en vecka. Man ska komma ihåg att det krävs betydligt mer än ett klick för att gå in och anmäla sig till myndighetspost. Det är 30.000 personer som har valt att gå igenom flera steg - det är ett tecken på att det finns stor efterfrågan”, säger bolagets vd Stefan Krook.
Tanken på att få post från Skatteverket och Försäkringskassan i mobilen var man än befinner sig, och att slippa anmäla om adressändring när man flyttar, är onekligen lockande ur ett användarperspektiv.
Det finns dock ett problem: För Kivras del är det en förlustaffär.
“Det saknas en ersättningsmodell på myndighetssidan. För oss kostar det ett antal öre varje gång någon loggar in eftersom bankerna vill ha ersättning för att våra kunder använder deras bank-id. Men vi får inte en spänn av staten för att vi tillhandahåller deras post”, säger Stefan Krook.
Utifrån det perspektivet går det förstås att fråga sig varför Kivra, med delägare som familjen Wallenberg och klädjätten H&M:s vd Karl-Johan Persson, överhuvudtaget väljer att erbjuda myndighetspost.
Stefan Krook säger att bolaget måste göra det för att kunna ta ytterligare ett steg mot att bli en komplett lösning.
“Det kommer aldrig att funka om det ska kosta för användarna att få sin post och det vore inget vidare om vi började trycka in en massa reklam i tjänsten. Då är det enda rimliga att det blir som med frimärken - det vill säga att avsändaren betalar”, säger han.
Kivra-grundaren hoppas nu på att staten (mer specifikt: it-minister Mehmet Kaplan) ska öppna tänka om.
“Vi är en privat aktör som sponsrar staten, finns det något sådant någon annanstans? Jag tror att förnuftet kommer segra till slut”", säger Stefan Krook.