I slutet av 1990-talet föreställde sig IT-entreprenörer att människor skulle använda sig av så kallade portaler för att ta sig vidare ut på internet. De påminde till viss del om dagens sökmotorer, men var inte tillräckligt användarvänliga eller tekniskt avancerade.
Portalerna blev i kommersiell mening en flopp.
Men bolagen bakom dem har ändå haft stor betydelse för det framgångsrika startupkluster som Sveriges huvudstad är idag - åtminstone om man får tro en nyutgiven forskningsrapport som länsstyrelsen i Stockholm står bakom.
Rapporten visar att de flesta av Sveriges techsuccéer har skapats av människor som inledde sin karriär på techbolag som startades på 1990-talet.
“Det är lätt att tro att först så händer ingenting alls, i många år i följd, och sedan plötsligt har Stockholm blivit en dag en hotspot. Vi vill visa att det inte fungerar så. Det tar 30 år att bygga upp ett framgångsrikt kluster”, säger Örjan Sölvell, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan och en av de som har arbetat med rapporten.
Han och hans forskarkolleger har bland annat använt data från Linkedin för att se hur de människor som har varit mest drivande i Stockholms startupindustri kan kopplas ihop med varandra - och var de började sina karriärer.
Forskarna har kommit fram till att den största och viktigaste plantskolan var Everyday.com, portalen som startades av Jan Stenbeck.
“Everyday är en väldigt tydlig rot i det här. Det är en massa individer som har jobbat där, gjort en resa och sedan blivit väldigt viktiga för branschen. De har lärt sig väldigt mycket på vägen”, säger Örjan Sölvell.
Ett par exempel: Efter en tid som anställd på Tele2 fick Niklas Zennström i slutet av 1990-talet jobbet som vd på Everyday.com.
År 2000 gick han vidare för att starta fildelningstjänsten Kazaa, och senare Skype tillsammans med Janus Friis. Janus Friis arbetade också på Everyday när det begav sig.
Everday.com fick senare en avknoppning i form av portalen Spray. På Spray inledde Sebastian Knutsson, idag mer känd som medgrundare till spelbolaget King, sin karriär inom IT-branschen. Där träffade han också de andra King-grundarna.
Niklas Zennström gick i sin tur vidare till att bli riskkapitalist, med investeringar i bland annat Truecaller som väntas bli nästa svenska så kallade unicorn (bolag med en värdering på över 1 miljard dollar).
Örjan Sölvell påpekar att det kan finnas vissa nackdelar med Stockholms startupkluster, just på grund av att en ganska liten grupp individer är insyltade i det mesta.
“Risken för bubblor ökar till exempel om man är en tajt gemenskap där alla känner alla”, säger han.
I rapporten framgår att det finns fler viktiga rötter än Everyday i den svenska startupindustrins släktträd.
Den mest nämnvärda är annonsbolaget Tradedoubler, där både Izettles Jacob de Geer och Spotifys Martin Lorentzon har en bakgrund.