Sök

Josef Fares spelsatsning A Way Out har sålt i över 1 miljon exemplar

Hazelight

Josef Fares. Foto: Gustav Sjöholm/TT

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Det tog lite över två veckor, sedan hade Hazelights "A Way Out" passerat 1 miljoner sålda spel.
"Många höjde på ögonbrynen och undrade om det kommer att gå", berättar spelstudions grundare Josef Fares.

Det är runt fyra år sedan regissören och spelutvecklaren Josef Fares startade sin spelstudio Hazelight.

Studion backades av och fick redan från start ett publicistavtal med ett av världens största spelförlag, Electronic Arts (EA).

För ungefär tre veckor sedan släpptes Hazelights första spel, A Way Out, som är ett actionäventyrsspel för två personer som ska bryta sig ur ett fängelse.

Mottagandet har minst sagt varit varmt. Josef Fares berättar att spelet sålde i 1 miljon exemplar på två veckor. 

"Det har gått otroligt bra. Jag tar väldigt många risker, många höjde på ögonbrynen och undrade om det kommer att gå", berättar Josef Fares.

Han berättar att spelet jämförts med de riktigt stora titlarna och menar att många missat att det faktiskt är en rätt litet studio som står bakom spelet. 

""Vi har typ deras kaffebudget. Vi är ett litet team och det är helt otroligt att vi ens jämförs med de stora och kan leverera sådana siffror", säger Josef Fares.

Hazelight började med ett fåtal anställda och har i dag växt till 40 personer. Josef Fares passar samtidigt på att hylla EA som trott på visionen sedan dag ett.

På frågan om varför det gått så bra svarar Josef Fares ”passion och hjärta”.

”Jag har alltid kört fullt ut när jag trott på något, och jag tror att folk vill uppleva en stark historia tillsammans".

Enligt Josef Fares kommer det kreativa drivet alltid att gå före jakten på vinster. 

Han berättar att han har ett nytt projekt på gång, men vill ännu inte avslöja vad det är för något.

”Jag kommer garanterat att göra mer spel, men vad får vi se". 

Josef Fares tycker samtidigt att spelindustrin är alldeles för underskattad i Sverige och efterlyser exempelvis mer utbildning i skolan. 

”Folk har fortfarande en konstig syn på spel och ser det som trams. Vakna upp, jämför du film och spel i Sverige så är spelindustrin mycket större”, säger Josef Fares

Läs mer