Sök

Helio ska omsätta över 100 miljoner – vill ta sitt coworkingspace utanför Stockholm

HelioworkskontorshotellKontorsmiljö

Patrik Åström, vd på Helio. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Köpenhamn eller Göteborg? Nu satsar Stockholmsföretaget på att växa ur huvudstaden.

Med start i IT-boomens storhetstid 1998 är Helio ett coworkingspace som sett många hyresgäster komma och gå. I början var det bara bolag med fokus på internet som huserade lokalerna, nu lägger man fokus på att ha en bättre blandning av företag.

“Vi har alla möjliga företag som sitter här nu, det är olikheterna som gör det intressant att sitta här”, säger Patrik Åström, vd på Helio.

Det finns en hel del coworking-företag i Stockholm i dag och flera riktar sig mot techbolag. Bland Helios konkurrenter finns till exempel Sup46, Norrsken House, The Castle och Epicenter.

Helio är inte riktigt lika techtunga men men bland hyresgästerna hittar vi ändå bland annat Ninjas in Pyjamas, Sonos, Match och GP Bullhound

Förra året ökade koncernens omsättning till 73 miljoner kronor, och de kunder visa upp ett positivt rörelseresultat.

Nu rusar de vidare till nästa nivå – 100 miljoner i omsättning.

“Vi kommer att nå över 100 miljoner under 2018, det finns inga oklarheter kring det”, konstaterar Patrik Åström.

Vad ligger närmast i framtiden för Helio?

“Vi kommer att öppna fler ställen och inom två år även etablera oss utanför Stockholm. Det finns några städer som är intressanta, både Köpenhamn och Göteborg tror jag skulle fungera utmärkt för oss.”

För att sticka ut bland konkurrenterna har Helio också en heltidsanställd för att kurera de aktiviteter som erbjuds medlemmarna. Kraven från hyresgästerna är nämligen helt andra i dag än vad de var på nittiotalet.

“I dag måste man göra mer nytta än pilsner på fredagarna. Det var lite enklare då, nu måste man skapa gemenskap och tillhörighet för människor. Förr räckte bredband ganska långt”, säger Patrik Åström

Läs mer