Sök

Östberg lanserar ny matsajt i Sverige – kan skrota Onlinepizza

Delivery HeroOnlinepizza

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Sajten Onlinepizza kan vara på väg att gå i graven. Åtminstone varumärket. Det bekräftar Delivery Hero-ägaren Niklas Östberg – som inom kort lanserar en bredare matbeställningstjänst i Sverige.

Den tyska matleveransjätten Delivery Hero, som grundats av svensken Niklas Östberg, köpte för drygt tio år sedan den svenska pizzajätten Onlinepizza. Sajten förvärvades då för drygt 250 miljoner kronor och har sedan dess blivit den största snabbmatsleverantören i Sverige.

Men nu kan varumärket snart vara ett minne blott. När Breakit träffar Niklas Östberg i samband med Sthlm Tech Fest bekräftar han att man planerar att lansera en ny och bredare snabbmatssajt för den svenska marknaden samt genomföra en utökad satsning på hemkörning.

”Det går bra för oss i Sverige och det som är intressant med Sverige är att det inte är särskilt utvecklat mer hemkörning av snabbmat ännu. Där har vi ett jobb att göra. Att konsumenterna förstår att man kan få bättre mat, snabbare levererat.”

”Där har vi en utbud och efterfrågan-problem. Det finns inte bra utkörning av sushi och thai och så vidare. Därför bygger nu extra utkörning för bra utkörning av mat.”

Enligt Niklas Östberg kommer man att avslöja detaljerna om den nya sajten och satsningen inom ett par veckor. Men han bekräftar att man kommer att satsa på att nytt varumärke.

”Vi kommer att köra med ett annat varumärke.”

”Onlinepizza växer väldigt snabbt fortfarande. Men vi måste hela tiden se till att vara bästa tjänsten. Vi får inte slappna av bara för att vi är ledande.”

I samband med satsningen kan det bli aktuellt med ytterligare förvärv på den svenska marknaden.

”Vi bygger mycket själva, men vi jobbar med båda delarna. Vi gillar att bygga och har nu en tjänst som vi bygger på. Vi kommer se till att det finns i Sverige, men det kommer troligtvis kombineras med ett köp.”

Den nya satsningen innebär att varumärket Onlinepizza på sikt kan komma att skrotas.

”Folk hör namnet Online Pizza och tänker pizza och kanske inte är sugna på det. Den problematiken har vi och den måste vi bygga upp ytterligare, så man inte bara tänker på det. Utan att det finns vanlig mat."

Kommer ni behålla varumärket Onlinepizza eller integrera det i den nya sajten?

”Om det står kvar och över tid flyttas över och blir ett namn… Det kommer flyttas från att bara vara pizza till något annat."

"Men det är alltid svårt när man har ett varumärke som är väldigt starkt. Onlinepizza är väldigt starkt och därför vill man inte göra det skiftet för snabbt.”

Är det ett svårt dilemma?

”Ja, det är lite tänka långsiktigt kontra tänka kortsiktigt. Det långsiktiga är kanske att man ska byta. Men just nu är det ett väldigt omtyckt och älskat varumärke. Det vill vi inte ändra på, så vi får se hur vi balanserar upp det.”

Matleveranstjänsten tog i våras in 920 miljoner kronor i riskkapital från två amerikanska investerare, till en värdering på över 26 miljarder kronor (3,1 miljarder dollar).

Kinneviks-backade Rocket Internet är också delägare i den tyska hemkörningsjätten.

”Vi har väldigt stora ambitioner. Vi vill bygga en världsledande tjänst av mat."

 

Läs mer