Sök ikon

Eequity gör ny investering - satsar 20 miljoner på Outdoorexperten

Artikel bild
Picture of Moyan Brenn on Flickr.

Riskkapitalbolaget ska hjälpa e-handlaren till miljardomsättning.
“På några års sikt är det vårt mål att nå dit”, säger Felix Erhardt, partner på Eequity.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Outdoorexperten är en sajt som säljer friluftskläder och utrustning.

Vd:n och grundaren Pierre Breznik beskriver bolaget som en sajt där man kan hitta "utrusting för allt från att gå ut med hunden till att bestiga Mount Everest".

Han drog i gång Outdoorexperten 2005. Bolaget har sedan dess vuxit organiskt till en omsättning om cirka 50 miljoner förra året.

“Vi startade med tomma händer och har inte tagit in kapital tidigare. Vi har byggt företaget på vinster tidigare. Nu ska vi bredda sortimentet ytterligare och bli större i hela Skandinavien”, säger Pierre Breznik.

Han ser Eequitys intåg som viktigt främst eftersom riskkapitalbolaget tillför kunskap om e-handeln.

“Vi hade inte velat ta in bara kapital. Vi ser stora fördelar med att få in Eequity som ägare just för deras erfarenhet med andra omnikanalbolag”, säger Pierre Breznik.

Omsättingen väntas i år öka till cirka 80 miljoner enligt Felix Erhardt som nu kliver in som styrelseordförande i bolaget bakom sajten.

“Vi jobbar alltid väldigt aktivt med våra investeringar. Vi kommer med mycket erfarenhet och kunskap som kan öka sannolikheten för att bolaget når ännu högre höjder. Men det är fortfarande entreprenören som styr. Vi har investerat delvis för att vi tror på entreprenören. Han har startat från scratch och visat tillväxt från dag ett”, säger Felix Erhardt.

Enligt dokument från Bolagsverket värderas nu Outdoorexperten till cirka 50 miljoner kronor.

Eequity är specialiserat på investeringar i nordiska e-handelsbolag. Riskkapitalfirman har tidigare gått in som delägare i bland annat möbelsajten Royal Design och skohandlaren Footway.

Läs mer