Sök

Svenskarna som vill göra alla till säljare tar in 43 miljoner i kapital

Universal Avenue

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Universal Avenue värderas redan till nästan 140 miljoner kronor, avslöjar nya dokument.

”Vi kan tänka oss att ta in fler strategiska investerare för att öka tillväxten ” - så sa Universal Avenues vd och medgrundare Johan Lilja när vi intervjuade honom i slutet av april.

I somras ryktades det också en hel del om bolaget och nu har de gjort slag i saken. Dokument från Bolagsverket som nyligen blivit offentliga avslöjar att Universal Avenue fått in nästan 43 miljoner kronor i kapital. 

Och det är inte vilka investerare som helst som nu kliver in i bolaget. Spotifys största externa ägare, riskkapitalbolaget Northzone, går in med mest pengar men även den amerikanska tungviktaren Salesforce, via sitt riskkapitalbolag, pumpar in kapital. Salesforce är ett av Silicon Valleys framgångsrikaste bolag som tagit fram ett molnbaserat säljverktyg. Bolaget är noterat på New York-börsen och har ett i dagsläget ett börsvärde på nästan 390 miljarder kronor. Investeringen i Universal Avenue är den första som Salesforce gör i ett skandinavisk bolag och har sannolikt ett större strategiskt värde än rent finansiellt.

Universal Avenues affärsidé är att vara en förmedlingstjänst mellan frilansande säljare och företag med säljbehov som i ett första läge kanske inte vill anställa en säljare. Vem som helst kan ansöka att bli säljare via Universal Avenues app eller hemsida. Lönen är provisionsbaserad och hur mycket, eller lite, man vill arbeta väljer säljaren själv. Bland kunderna återfinns bland annat Spotifys företagstjänst Soundtrack Your Brand och betaltjänsten Izettle.

När Salesforce nu kommer in som ägare öppnar det för Universal Avenue att utnyttja deras nätverk med 10 000-tals olika typer av säljorganisationer. Dessutom är Salesforces hemmamarknad USA där Universal Avenue planerar att gå in senaste under nästa år. Idag har bolaget kontor i Stockholm, Aten och London men enligt Breakits källor kommer Universal Avenue etablera kontor i ytterligare två europeiska huvudstäder i höst.

Affärsmodellen innebär att den frilansande säljaren och Universal Avenue delar på säljprovisionen när en ny kund rekryteras. I normalfallet betalar ett företag som anlitar Universal Avenue det första årets kundintäkter i provision. 

I dagsläget har Universal Avenue ett tiotal säljuppdrag som de förmedlar till sin säljkår men det finns flera hundra bolag som står i kö för att ansluta sig till tjänsten.

Verksamheten var under fjolåret i ett uppbyggnadsskede och omsättningen hade då knappt kommit igång. I kommunikationen mot potentiella investerare har Universal Avenue guidat om en omsättning för nästa år på drygt 30 miljoner kronor.

Ingen från Universal Avenue ville på måndagsförmiddagen ge några kommentarer till Breakits uppgifter.

Läs mer