Sök

TV på nätet för lokaltidningar – nu tar Flow in 10 miljoner kronor

Flow NetworkNTMwebbtv

Per möller, vd och medgrundare

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Med hjälp av lokaltidningar vill Flow Network skapa Sveriges största webbtv-kanal. Nu har bolaget fått in 10 miljoner kronor i riskkapital – och enligt företagets vd och medgrundare Per Möller kan det bli mer.

“Emissionen stänger imorgon och vi har fått in drygt 10 miljoner", säger Flow Networks vd och medgrundare Per Möller till Breakit.

För tillfället är det framför allt de befintliga ägarna som skjutit in nytt kapital i bolaget. De fyra grundarna av bolaget förblir huvudägare med totalt hälften av bolagets aktier. Utöver dem är bland annat tidningskoncernen Norrköpings Tidningars Media AB (NTM) en av de större ägarna i företaget.

“Vi märker att det finns stort intresse för vår produkt inom lokaltidningsbranschen. Planen är att erbjuda alla lokaltidningar möjligheten att samarbeta med oss. I så fall skulle vi ha en räckvidd på sex miljoner människor bara i Sverige”, säger Per Möller.

Den nuvarande räckvidden vill han dock inte kommentera i nuläget.

Flow, som själva tjänsten heter, är en slags on-demand-tjänst för nyheter och tv-program. I nuläget är den helt annonsfinansierad. Per Möller utesluter dock inte att de i framtiden kan lansera en premiumtjänst i stil med Spotify där man köper sig fri från reklamen. Det som särskiljer den från till exempel Netflix eller SVT Play är distributionsmetoden.

“Just nu har vi samarbeten med 24 lokaltidningar som använder vår tjänst. Bland annat Norrköpings tidningar och Corren. Det innebär att det finns ett eget block med bara Flow en bit ned på deras förstasidor”, säger Per Möller.

Eftersom de delar både intäkter och utgifter med de olika tidningarna innebär det också att de har större möjlighet att köpa in tv-program och filmer själva.

Trots att konkurransen om tittarna blir allt hårdare på nätet tycker inte Per Möller att bolaget har några helt självklara konkurrenter i samma bransch. Bland annat eftersom de riktar sig mot lokaltidningarnas existerande kunder.

“Vi drar nytta av lokaltidningarnas starka varumärken i sina respektive regioner, dessutom är det ingen annan som gör exakt det vi gör. Du har tjänster som Netflix som är jättebra på film men vi har ett bredare fokus än bara film. Huvuddelen är det material som vi själva skapar och det som lokaltidningarna står för. Det vi främst konkurrerar om är tid överhuvud taget”, säger han.

Samtidigit påpekar han att det digitala tittandet tar en allt större del av allmänhetens tid och menar att framtiden ser väldigt ljus ut. De har även planer på att expandera internatio inom kort.

“Jag kan säga så här att vi har kommit väldigt långt i samtal på andra marknader och jag skulle bli väldigt förvånad om vi inte finns på minst två marknader till vid den här tiden nästa år.”

Läs mer