Entreprenören och riskkapitalisten Paul Graham skrev nyligen en artikel på temat att varje startup bör äga en .com-domän för att inte betraktas som svag. Det suffixet kan dock vara kostsamt, speciellt för nystartade företag.
Researchföretaget CB Insight har tittat på vilka domännamn som har trendat över tid.
Traditionella .com-domäner dominerar fortfarande bland de över 25.000 techbolag som grundats sedan 2010. Över 20.000 bolag har valt att döpa sina webbsidor till något som slutar på det populära suffixet.
Men andra alternativ blir också vanligare, så som .net följt av .co och .io. Nära 350 techbolag har valt det senare suffixet för sin domän de senaste fem åren. Därefter domineras listan av geografiskt specifika ändelser som .de (Tyskland) .cn (Kina) och .jp (Japan). Över 100 företag har också använt .tv, som exempelvis Twitch.tv, blip.tv och acfun.tv.
Den senaste tiden har en uppsjö av nya domäner godkänts av Icann som ansvarar för driften och utvecklingen av namnsystem i cyberrymden.
Antalet unika domänsuffix har hittills i år varit 116 till antalet, vilket är nästan dubbelt så många som under 2010. Några exempel är .global, .life och .om.
Nyligen meddelade Google att verksamheten ska struktureras om och byta namn till Alphabet med webbadressen abc.xyz. Det gav Centralnic som är företaget bakom alla xyz-domäner, en rusning på börsen.
10 i topplista 2010-2015 (exklusive .com)
.net
.co
.io
.me
.de
.org
.in
.co.uk
.ru
.tv