Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Vinstexplosion i Compricer - förra ägarna kan få kvarts miljard

Artikel bild
Compricers grundare Jakob Tolleryd. Foto: Press

Ett resultatlyft på över 600 procent gör jämförelsesajten dubbelt så dyr för köparen Schibsted, uppger källor till Breakit.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

I september 2013 köpte den norska mediejätten Schibsted internetföretaget Compricer.

Prislappen uppgavs då vara 135 miljoner kronor. De pengarna skulle grundarna Jakob Tolleryd och Marc Lickfett få dela på tillsammans med de andra ägarna, riskkapitalbolaget Verdane, finansmannen Robert Ahldin och privatinvesteraren Carl Palmstierna.

Men nu tyder allt på att köpet i slutändan blir betydligt dyrare för Schibsted. Förmodligen dubbelt så dyrt.

Orsaken är att säljarna när affären gjordes upp också förhandlade till sig chansen att få ännu mer betalt i form av en så kallad tilläggsköpeskilling. Förutsättningen för en högre slutgiltig prislapp var att vinsten under 2014 och 2015 ökade rejält - och det löftet ser Compricer med vd:n Jakob Tolleryd ut att kunna infria med råge.

Den nyligen offentliggjorda årsredovisningen visar att vinsten gick från 5 miljoner till dryga 20 miljoner kronor i fjol. Den kraftiga resultattillväxten fortsätter i år.

”Det ser väldigt bra ut. Jag räknar med att vi hamnar på en vinst mellan 30 miljoner kronor och 35 miljoner kronor”, säger Jakob Tolleryd.

Han vill inte avslöja hur tilläggsköpeskillingen påverkas av vinstökningen. Men två av varandra oberoende källor uppger dock för Breakit att Schibsted i slutändan kommer att få betala nästan en kvarts miljard kronor för Compricer.

”Det är inget jag kan gå in på. Men bolaget har utvecklats bra sedan Schibsted köpte oss och det kommer att påverka det slutgiltiga priset”, säger Jakob Tolleryd.

Att slutpriset ser ut att bli nästan dubbelt så högt som det pris som första annonserades i september 2013 lär dock knappast göra Schibsted-ledningen ledsen.

Vinstutvecklingen bekräftar snarare att norrmännen gjorde rätt när de bjöd över mediekoncernen Bonnier i den budstrid som föregick Compricer-köpet. 

Bonnier kom in tidigt som delägare i Compricer men sålde senare sin andel i bolaget till riskkapitalbolaget Verdane. Efter den försäljningen hade flera Bonnier-ägda sajter som Dagens Nyheter, Dagens Industri och Expressen nära samarbeten med Compricer.

När Schibsted började uppvakta de dåvarande Compricer-ägarna 2013 var det därför naturligt för grundarna att också bjuda in Bonnier i budgivningen.

Men Bonnier-ledningen tyckte att priset som Compricer begärde var för högt. I stället kunde Schibsted alltså kliva in som ägare i september 2013. Då låg omsättningen på 88 miljoner kronor.

I år väntas försäljningen bli drygt 130 miljoner kronor (116 miljoner kronor 2014). Det är dock framför allt lönsamheten som har blivit bättre.

”Vi har kommit upp till en ny nivå där skalfördelarna slår igenom på ett annat sätt. Det gör att vi till exempel kan förhandla oss till bättre provisioner från försäkringsbolag och banker”, förklarar Jakob Tolleryd.

Läs mer