Sök

Musikbolaget Soundtrack your brand på väg att ta in runt 100 miljoner kronor

SpotifySoundtrack your brandBeats

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Företaget bakom Spotify Business ska före sommaren ta in nytt riskkapital för en utlandsexpansion, med målet att omsätta närmare 5 miljarder om tre år.

Det sa medgrundaren Ola Sars till Breakit på Telias event Connect2Business på tisdagen.

Ola Sars var med och grundade musiktjänsten Beats tillsammans med rapparen Dr Dre och skivbolagschefen Jimmy Iovine. Tjänsten byggdes i Sverige och Ola Sars var den som först registrerade varumärket Beats music.

Han sålde dock sina aktier åtta månader innan Apple köpte Beats för 20 miljarder kronor.

"Det var i en fas där vi flyttade team och produkt till USA. Då var det dessutom ganska stökigt på bolaget och inte alls så lovande. Med barn och föräldrar här i Sverige var det aldrig något alternativ för mig att flytta till USA. Det där är ingenting jag ångrar i dag", säger Ola Sars.

Han startade i stället Soundtrack your brand, tillsammans med Andreas Liffgarden som har en bakgrund på Spotify.

Bolaget säljer musiktjänsterna Spotify Business och Spotify Enterprise som erbjuder strömmad musik till exempelvis caféer och klädbutiker.

Än så länge har Soundtrack your brand bara licens för att sälja musik i Sverige. Nästa steg blir att expandera till Norden.

Ola Sars bedömer att företagsmarknaden för musikstreaming i USA och Europa är ungefär 8 miljarder kronor (1 miljard dollar). Han tror att den trefaldigas snabbt om olagliga alternativ byts mot lagliga.

"Vi ska gå för ett globalt ledarskap. Vi siktar på att ta cirka 20 procent av världsmarknaden inom tre år", säger han.

Utlandsexpansionen ska gå på full fart efter sommaren. Därför behöver bolaget ta in riskkapital igen. Bland de befintliga investerarna finns bland andra riskkapitalbolagen Northzone och Creandum som investerade sommaren 2013 samt "vanliga" Spotify.

Enligt uppgift till Breakit ska Soundtrack your brand ta in ungefär 100 miljoner kronor. Ola Sars säger att det stämmer "i runda slängar" och att siktet är inställt på att ta in pengarna under "ungefär nu" för att kunna gasa efter sommaren.

Han ger också en hint om att bolaget kan komma att ta in till exempel en högtalarförsäljare (min tolkning, inte hans ord) som delägare.

"Vissa är emot att ta in industriella spelare. Jag är för det. Vi tar gärna in en spelare som inte stör i vår mjukvarulösning. För att skruva upp en musiklösning på 20.000 Starbucks måste någon åka ut med kablar och så vidare, vilket vi inte vill göra själva. Därför kanske vi borde titta på smarta distributionspartners som kan bidra med det", säger Ola Sars.

Läs mer