Sök

Techbolag använde falsk historia om rasism som reklam

Leovegas

Gustaf Hagman, vd på LeoVegas.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

En påhittad historia om rasism på Arlanda har spridits i sociala medier. Syftet med historien var att göra reklam för spelbolaget Leovegas.

Spelbolaget Leovegas, som har sin bas på Malta, börsnoterades för två sedan och köpte nyligen upp sin brittiska konkurrent Intellectual Property & Software Limited, IPS för drygt 700 miljoner kronor.

Nu har bolaget hamnat i blåsväder på grund av en ifrågasatt reklamkampanj.

Det handlar om en påhittad historia om rasism som spridits på Facebook. Enligt historien har en mörkhyad man vid namn Karim Walid köpt en förstaklassbiljett  på flyget sedan han vunnit 7,5 miljoner kronor på nätcasinot, Leo Vegas.

Karim Walid, som ska vara född och uppvuxen i Stockholm, hävdar i Facebookinlägget som artikeln refererar till att han skulle gå ombord på sitt flygplan på Arlanda när en vit, blond kvinna bakom honom anklagar honom för att stå i fel kö – eftersom han inte hör hemma i förstaklass.

Enligt artikeln återgav Karim Walid incidenten och dialogen med kvinnan i ett Facebookinlägg som ska ha fått över 400 000 gillningar och delningar, skriver tidningen Resume.

I artikeln fanns från början flera referenser till Leovegas och texten är också sponsrad av bolaget. Problemet är att det inte finns någon svensk man som heter Karim Walid som har blivit trakasserad på Arlanda. Däremot finns en liknande incident som drabbat en amerikansk medborgare. Historien visar sig vara en direktöversatt kopia av den amerikanska incidenten som anpassats till Sverige. Bilderna som används i inlägget kommer från den amerikanska mannens facebook-sida. Inget av detta framgår i artikeln.

Detta har bland annat upprört Quizkampens grundare Henrik Willstedt som i ett youtubeinlägg uppmanar både Leovegas och Facebook att ta ansvar för den falska historien.

Leovegas slår ifrån sig kritiken och skriver i ett mejl till tidningen Resume att det är nätverket bakom artikeln som har ansvaret. Leovegas har nu brutit med nätverket och referenserna till bolaget har tagits bort i artikeln.

"Innehållet i fråga är inte publicerat av Leovegas utan av en underleverantör till ett av våra annonsnätverk, en så kallad affiliate. Våra relationer med affiliates är tydligt reglerade i våra avtalsvillkor för affiliates i vilka vi är tydliga med att denna typ av innehåll betraktas som avtalsbrott. Vi ser alltid allvarligt på den här typen av avtalsbrott och har i enlighet med våra avtalsvillkor och rutiner avslutat samarbetet med underleverantören som publicerade innehållet i fråga. Det ligger inte i vårt intresse att den här typen av innehåll publiceras eftersom det skadar vårt varumärke", skriver bolaget i mejlet till Resume.

"Deras förklaring om att det är en underleverantör som bär ansvaret underkänner jag direkt. Jag tolkar det som att man då erkänner att man har usla och ickefungerande kontroller av sina så kallade underleverantörer, säger Henrik Willstedt till Breakit. 

Läs mer