Sök

Åhlens värvar marknadschef från Ikea

Åhlense-handel

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Patrik Nygren Bonnier, som idag är marknadschef på Ikea Sverige, blir Åhlens nya marknadschef.

Åhlens går just nu igenom en tuff tid och kämpar precis som många andra kedjor med att ställa om till en mer digitaliserad handel. Det senaste bokslutet visade en förlust på 146 miljoner kronor och under förra året stängdes sex varuhus.

“Patrik Nygren Bonnier, med sin erfarenhet från både detaljhandel och att driva framgångsrika varumärken med starka värderingar, kommer att bli en stor tillgång för Åhléns som nu befinner sig i en förändringsresa mot fullskalig omnihandel, säger Åhlens vd Gustaf Öhrn i ett pressmeddelande.

Gustav Öhrn tror att fler varuhus kan komma att stängas i år och ska, likt H&M, satsa mer på kundupplevelsen i varuhusen. Tanken är att jobba mer med skönhetssalonger, men kanske även optiker och apotek.

Varuhuset satsar också på nya produkter som enbart säljs på nätet. Deras senaste drag är en ny produktgrupp med tema sex och lust. Den nya kategorin omfattar ett utvalt sortiment av kondomer, glidmedel, massageolja, vibratorer och andra lusthöjare.

Patrik Nygren Bonnier efterträder Lina Söderqvist som lämnar Åhlens för att bli vd på RNB-ägda Department and Stores.

“Jag ser nu verkligen fram emot att börja jobba på Åhléns, ett företag som har haft en självklar plats i många svenskars liv sedan 1899. Det är ett starkt värderingsdrivet företag med ett brett, attraktivt sortiment och med många intressanta möjligheter, inte minst när det gäller det digitala erbjudandet”, säger Patrik Nygren Bonnier i ett pressmeddelande. 

Läs mer