Sök

Grönt ljus för grön receptapp - tar upp kampen med kokböckerna

MatFilibabavegetarianism

Till höger: Filibabas medgrundare och designer Max Rudberg. Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

I slutet av augusti lanserar företaget Filibaba sin nya app Vegourmet, i samarbete med matmagasinet med samma namn. Målet är att med ny teknik få fler att äta veganskt och vegetariskt.

Den här veckan handlar "Veckans Break?" alltså om appen Vegourmet. Den nya tjänsten ska försöka slå sig in på en redan smal marknad med hård konkurrens från bland annat tv-kocken Jamie Olivers app 20 Minute Meals och det sociala mediet Pinterest som har en stor matdel.

“Skillnaden är att vi har helt och hållet har fokus på vegansk och vegetarisk mat i våra appar så vi har en ännu tydligare nisch. Sedan satsar vi på kvalitet framför kvantitet genom ett bra format och goda recept. Jag tror absolut att appen kan konkurrera med stora internationella appar.”, säger Max Rudberg.

Men det är inte bara andra appar som är en utmaning. Det finns förstås också tusentals kokböcker i fysisk form som vill stilla samma behov hos människor.

Det verkar dock inte oroa Max Rudberg särskilt mycket.

“Det här är ett led i en större digitalisering. Vi ser samma utveckling inom media till exempel där allt fler läser nyheter i mobilen och på surfplattor. Jag var på Wrapp en period också och då var det samma trend med digitala presentkort. Än så länge har vi bara skrapat på ytan av vilka möjligheter de digitala plattformarna skapar. Redan nu har vi vissa funktioner som tidtagning och ingredienslista för smartklockor. Om man ska blicka mer framåt tror jag att luftgester för styrning av appen för att undvika kladd på skärmen vore intressant.” säger han.

Samarbetet med Vegourmet började som en ren slump efter att teamen bakom appbolaget och matmagasinet träffades på Hornstulls julmarknad i Stockholm.

“Det blev en klockren match. De producerar 70 recept i månaden som går ut i deras magasin, men de hade ingen stans att göra av sina gamla recept. Så vi samlar deras bästa recept i appen. Vi började med 109 stycken och det kommer fler hela tiden.”, säger Max Rudberg.

Filibaba har tidigare lanserat fem andra appar med totalt 700.000 nedladdningar i App Store -alla med olika nischer inom matsfären.

“Vi har valt att göra flera olika appar för att kunna testa och förfina affärsmodellen. Till exempel har vi sett att gratisapparna som i bland har möjligheter för köp inne i appen har betydligt fler nedladdningar än betalapparna. Men det är ändå betalapparna som drar in pengar till företaget.”, säger han.

Företaget har växt organiskt sedan starten. Enligt Max Rudberg är den inte aktuellt att ta in kapital för att att expandera verksamheten i nuläget.

“Vi gör det här för att vi tror mycket på den etiska aspekten i det. Även om det kan kännas lite mossigt att prata om miljön, så är det väldigt viktigt, och vegetarisk kost bidrar till mindre utsläpp. Så ska vi ha in investerare måste det vara någon som förstår vår vision och varför vi gör det här.”, säger han.

Läs mer