Sök

Techjättarna satsar på Afrika – det kanske du också borde göra?

startupresanBreakit i Kenya

Sheilah Birgen på iHub i Nairobi.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Breakits reporter stack till ”Silicon Savannah”.

För snart tre år sedan öppnade Facebook sitt kontor i Johannesburg, bolagets allra första i Afrika.

”Detta är en av platserna som vår nästa miljard användare kommer att komma ifrån”, sade Nicola Mendelsohn till Bloomberg.

Citatet är talande. Flera afrikanska länder är i sig jättemarknader. Ta Nigeria till exemepel, som har en befolkning på över 180 miljoner människor.

Sex av världens tio snabbast växande ekonomier finns i Afrika, enligt The World bank.

Allt fler techbolag ser möjligheterna i takt med att befolkningen snabbt blir uppkopplade via sina smarta mobiltelefoner. Uber är ett av dem, bolaget storsatsar i en mängd städer runt om kontinenten.

Andela, bolaget som utbildar och hyr ut utvecklare, är ett annat exempel. Betaltjänsten Alipay är ett tredje.

För bara något årtionde sedan hade Afrika noll techhubbar. I dagsläget finns hundratals.

Som en del i Breakits rullande artikelserie ”Startupresan” stack vår reporter Erik Wisterberg till Nairobi, Kenyas huvudstad och en av de afrikanska städer som har den största startup-scenen.

”Befolkningen här är ung och öppen för ny teknologi. 80 procent av alla kenyaner är under 35 år”, säger Sheilah Birgen.

Hon leder arbetet med entreprenörerna på den ledande techhubben iHub i Nairobi, och ser hur de utändska investerarna har fått upp ögonen för Kenya. 

"I stort sett alla investeringar kommer från utländska riskkapitalbolag och fonder. Speciellt de amerikanska tittar mycket på möjligheterna i Afrika". 

Sheilah Birgen talar sig naturligtvis varm för möjligheterna i Kenya, speciellt nu efter att oroligheterna efter höstens presidentval har lagt sig, men pekar även på alternativ för den som vill ta sitt bolag till Afrika.

”Om du satsar på östra Afrika är Nairobi den naturliga platsen, det är en av de klarast lysande techstäderna i hela Afrika. Men det finns även möjligheter i Sydafrika, Nigeria och Ghana”.

Samtliga dessa länder har fungerande ekosystem kring tech, och tillgång till talang att rekrytera. Även Erik Hersman, grundare av både iHub och hårdvarustartupen BRCK, pekar på dessa länder som lämpliga för techbolag som vill expandera till Afrika.

Han pekar dock på en viktig faktor att tänka på för den som funderar på att lansera en digital tjänst. Bara för att tjänsten är gratis innebär det inte att folk har råd.

”Du måste anpassa din modell efter att många inte har råd med internet. Ta en tjänst som Spotify, det är kanske tio procent av alla i Kenya som skulle ha råd att köra den”, säger Erik Hersman.

Just Kenya är en av de hetaste marknaderna i Afrika. Ekonomin växer stadigt med runt 5 procent per år. Befolkningen är ung, och internetpenetrationen är den högsta i Afrika enligt Internetworldstats.

Breakit har samlat fyra handfasta tips från entreprenörer som driver bolag i Kenya för dig som funderar på att ta ditt bolag dit.

1. Var på plats

Det är ett självskrivet råd, men kanske viktigare när det kommer till Kenya än om du ska expandera till exempelvis USA.

”Det finns utmaningar som du inte kommer att få koll på även om du googlar hela dagarna. Mitt råd är att komma hit och titta på marknaden”, säger Sheilah Birgen på iHub och fortsätter:

”Människor här är öppna, och kommer att berätta om din affärsidé kommer att fungera eller inte”.

2. Kreditkort vs. Mpesa

Det är svårt att överdriva vikten av Mpesa, de mobila pengar som många Kenyaner sköter sin ekonomi med. Betalsystemet lanserades 2007 av Kenyas ledande telekombolag Safaricom – och används överallt i samhället.

Det är alltså en bra idé att kunna ta emot betalningar via Mpesa. Klarna-liknande spelare som Pesapal har betalningslösningar som fixar både Mpesa och vanliga kortbetalningar.

”Mpesa har gett många möjligheter inom fintech. Men Kenya är en stor ekonomi och andra sektorer som det finns stora möjligheter inom är jordbruk, hälsa och utbildning”, säger Caitlin Dolkart, grundare av den Nairobi-baserad startupen Flare.

3. Lös rätt problem

Många saker fungerar radikalt annorlunda i Kenya jämfört med Sverige, och det gäller att hitta rätt plats i systemet för att din affärside ska fungera.

Ett talande exempel är startupen Flare, som vill ge alla tillgång till ambulans (vilket är en privatägd tjänst i Kenya). Istället för att starta en egen ambulanstjänst har bolaget utvecklat en tjänst som kopplar ihop existerande fristående ambulanstjänster med allmänheten via en app.

Göteborgsbolaget Trine, som är på plats i Kenya, är också värt att studera.

”En nyckel för att bli framgångsrik på en marknad som är väldigt annorlunda handlar om att förstå vilket behov man faktiskt ska tillgodose”, säger Hanna Lindquist som jobbar för Trine i Kenya.

Trines mål är att ge människor i Kenya tillgång till solel, via crowdfundade lån till solenergipartners i landet.

”Vi hade kunnat bli ett bolag som installerar solpaneler. Men vi förstod att det finns många sådana aktörer redan och deras problem är finansieringen”, säger Hanna Lindquist.

4. Skaffa (rätt) lokal partner

Du behöver någon som kan öppna rätt dörrar, bevaka dina intressen och som känner marknaden utan och innan.

Ett råd är att lägga både tid och kraft på att hitta rätt partner i Kenya. Det svenska drönarbolaget Swescan expanderade till Nairobi 2017 – men har dragit sig ur.

”Vi tyckte att vi hade kollat våra samarbetspartners, men vi lärde oss den hårda vägen. Våra slutkkunder betalade, men vi fick inte betalt av våra partners”, säger Fredrik Hansson.
 

Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.

Läs mer