Tidigare i år var vi först med att rapportera om att Instagram under hösten kommer att öppna för annonser i Sverige. Källor på Facebook, som äger Instagram, uppger nu för Breakit att bolaget nu har spikat ett datum.
Instagram-annonser i flödet ska enligt uppgift lanseras i Sverige den 1 oktober.
Tidigare har företag marknadsfört sig på Instagram genom till exempel modebloggare som har sålt enskilda inlägg på sina konton. Dessa bloggare riskerar därför att tappa annonsintäkter när företagen kan nå sina kunder direkt genom appens annonssystem.
Annonser i Instagram kan också innebära ännu mindre intäkter för tidningsmagasin som erbjuder bildintensiv marknadsföring, riktade mot en nischad målgrupp.
Instagram-annonserna gör det nu möjligt att välja exakt vilka av Instagrams 2,5 miljoner svenska användare som man vill nå.
Enligt Kristina Juhlin på Carat finns det stort intresse bland mediebyråns kunder att marknadsföra sig på Instagram.
“Det gäller framför allt våra kunder inom till exempel mat, resor och familjeaktiviteter. Instagram fungerar bra som inspirationskanal för annonsörer vars produkter blir bra på bild”, sa hon till oss tidigare i år.
Företag med egna konton på fotoappen kan också komma att se sig nedprioriterade i flödet om de inte börjar betala för att synas.