Sök

Youtube-nätverk snor talangduo från största konkurrenten Splay

United ScreensSplay

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Konkurrensen om tv-talangerna på nätet ökar. Nu snor Youtube-nätverket United Screens den sociala experiment-duon Sthlm Panda från konkurrenten Splay.

I lite mer än ett år har Konrad Ydhage och Olle Öberg, som ligger bakom Sthlm Panda, åkt runt och spelat in sociala experiment som de har publicerat på Youtube. Det kan handla om allt från hur folk reagerar på att en skyltdocka rör på sig till att undersöka om Stureplan eller Rinkeby är givmildast till behövande.

“Vi spelar in konstiga vardagssituationer där vi till exempel stirrar på folk och ger dem konstiga komplimanger till mer samhällskritiska experiment där vi testar folks civilkurage. Hittills har vi runt 80 000 prenumeranter", säger Konrad Ydhage.

Efter att ha varit en del av Vigor Sörmans Youtube-nätverk Splay under det gångna året väljer duon nu att gå över till Stina Honkamaa-Bergfors nätverk United Screens.

Enligt duon är det inte mer pengar som ligger bakom övergången.

“Det kändes som att de var mer villiga att satsa på oss, som att de har mer tid och är öppna för våra framtida idéer på ett annat sätt. Vi ser fram emot att börja arbeta tillsammans,” säger Konrad Ydhage.

Vi har i flera artiklar berättat om hur den traditionella tv-industrin tappar mark till förmån för den internetbaserade. I juni gick TV4 ut och berättade att kanalen startar ett eget Youtube-nätverk med musik- och humorgruppen De Vet Du som första värvning. Nyligen pumpade också tv-jätten MTG in ytterligare 10 miljoner kronor i nätverket Splay.

Att konkurrensen om talangerna på Youtube lär hårdna framöver känns som ett naturligt led i utvecklingen.

Läs mer