Sök

Electrolux satsar nästan fyra miljarder i USA

Foto: TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Electrolux ska satsa nästan fyra miljarder kronor på tillverkning i USA. Bland annat ska de modernisera sin anläggning och lansera nya innovativa köksprodukter.

Satsingarna i USA är nästa steg i Electrolux plan för lönsam tillväxt i Nordamerika med ett nytt sortiment innovativa köksprodukter under varumärket Frigidaire. 

Beslutet innebär en modernisering och utbyggnad av tillverkningsenheten i Springfield, Tennessee, för omkring 250 miljoner dollar, bland annat för en ny serie fristående köksprodukter. Electrolux har sedan tidigare fattat beslut om att investera cirka 250 miljoner dollar i en ny serie produkter och tillverkningsprocesser vid fabriken i Anderson, South Carolina. 

Electrolux kommer även att konsolidera den lokala tillverkningen av frysar till fabriken i Anderson.

Till följd av konsolideringen av produktionen kommer företagets verksamhet vid fabriken i Minnesota att upphöra. Tillverkningen väntas pågå till och med 2019.

Under första kvartalet 2018 kommer omstruktureringskostnader om cirka 75 miljoner dollar, eller cirka 600 miljoner kronor, att belasta resultatet.

"Vi satsar helhjärtat på Frigidaire-varumärket och vår amerikanska tillverkning. Därför investerar vi omkring 500 miljoner dollar i våra tillväxtområden samtidigt som vi förenklar verksamheten", säger Alan Shaw, chef för Electrolux Vitvaror Nordamerika.

Byggnationen i Springfield påbörjas sent 2018 och pågår till och med 2020.

Investeringsnivån kommer under de kommande tre till fyra åren att höjas för att öka satsningarna på riktad tillväxt, främst i Nordamerika och i Latinamerika. De ökade investeringarna avser främst produktplattformar, automation och innovation.

Som tidigare meddelats kommer koncernens totala investeringar att öka till cirka 6 miljarder kronor för 2018. Investeringarna i Springfield och Anderson ingår i denna plan.

Läs mer