Så här dagen efter Apples presentation av den smarta klockan Apple Watch har mycket av snacket kretsa kring hur dyr den är, vilka funktioner den har – och att den går att beställa i guld.
Men vad som hamnat lite i skymundan på svensk front är att Apple har valt att lyfta fram de svenska techbolagen Pacemaker, Green Kitchen och Lifesums appar som flaggskepp i den nya monsterklockan.
Jonas Norberg, grundare och vd på Pacemaker, är både stolt och glad.
”Vi är en av de första apparna som komma ut till Apple watch. De gillar det vi gör. Det är en jävligt fet klockapp som vi har kokat ihop”, säger han till Breakit.
Pacemakers app finns sedan tidigare till Ipad och bygger på att användaren ska kunna mixa musik i realtid – men också att appen själv ska kunna mixa musiken i samband med hemmafester.
Exakt hur dialogen och processen med Apple har gått till vill Jonas Norberg inte gå in på – men enligt honom har det varit odramatiskt.
”Det är ingen direkt hemlis. De kommer och säger: tja, vi gillar er, ska ni inte kika på det här? De gillar bra appar och vi är en av dem. Att få vara en del av när de släpper hårdvara är förstås extremt kul”, säger han.
”Möjligheten har funnits för många, men att hamna på deras sajt kräver lite mer arbete.”
Enligt Jonas Norberg är det här en väldigt speciell tid sett till utveckling av mjukvara.
”Vi är åtta grabbar i ett garage på söder, men ändå hittar de oss och tycker det är en riktigt fet produkt vi gör. Förstå vilken reach man får när de lyfter en app såhär! Normalt krävs det ganska stora företag för att nå ut på det här sättet, men nu kan även små, tajta team göra det”, säger han.
”It’s all about the product.”
Den Stockholms-baserade hälsoappen Lifesum, som hjälper användaren hålla koll på hur mycket vatten och mat som konsumeras under dagarna, har också lyfts upp på Apples sajt som en av apparna som kommer finnas tillgänglig i klockan.
”Det här är verkligen att hamna i Champions League-final för utvecklare av appar. Apple har hundratusentals utvecklare som bygger för iOS och miljontals appar som har byggts, men de väljer bara ut 30 stycken globalt som de tycker att det borde finnas med när apple Watch lanserar. Att få vara en del av dem är fantastiskt kul”, säger Henrik Torstensson, vd på Lifesum.
Han beskrivning av samarbetet med Apple påminner om den som Jonas Norberg vittnade om.
”Jag kan inte gå in i detalj på exakt hur allt har gått till. Men de släppte ju sitt utvecklings-kit i höstas. Därefter ha de visat oss enormt förtroende”, säger han.
Klockan kommer att lanseras den 24 april.
LÄS MER: "Apple frestar stekarna med guldklocka för 140 000 kronor"