Sök

“Vi fick mycket publicitet innan vi egentligen hade gjort någonting”

Fast Track MalmöStorygami17 frågor

Heidi Lindvall, programansvarig på Fast Track Malmö. Foto: Pressbild.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den kända entreprenören Richard Branson investerade tidigt i Heidi Lindvalls bolag Storygami. Det var både det bästa och kanske värsta som kunde hända. Efter att ha spenderat tolv år i London, Berlin och Silicon Valley har hon nu landat som programansvarig på Fast Track Malmö.

1. Vad jobbar du med?

“Jag är sedan två veckor tillbaka programansvarig på Minc-acceleratorn Fast Track Malmö. Jag är helt nyinflyttad i Malmö efter att ha bott i London, Berlin och Silicon Valley i tolv år, så just nu försöker jag komma i ordning samtidigt som vi spikar acceleratorprogrammet för våren. Vid sidan av driver jag också det interaktiva videoföretaget Storygami, som varit min heltidssyssla de senaste åren”.

2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord

“Ambitiös, rättvis, förstående, modig och driven”.

3. Vad har varit din största utmaning hittills?

“Som entreprenör stöter man på utmaningar konstant. Det är inte helt lätt att försöka hitta sina första kunder, förstå sin marknad eller att ta in pengar och jobba med investerare. En lite speciell utmaning var när mitt företag Storygami fick stöd och backning av Richard Branson (brittisk miljardär och entreprenör, reds anm) innan vi officiellt dragit igång. Å ena sidan var det bästa som kunde ha hänt oss, men å andra sidan följde skyhöga förväntningar från omvärlden. Vi fick mycket publicitet innan vi egentligen hade gjort någonting och det gjorde att vi aldrig fick ro att bygga. Ibland lurar man sig själv eftersom saker och ting verkar bättre utifrån än vad det egentligen är och det är något man måste se upp för”.

4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?

“De som bygger företag endast för att tjäna pengar och inte tänker på hur deras produkt påverkar andra eller omvärlden. Det är inte nödvändigtvis något fel på att inte ha passion för det man gör, men det inspireras jag inte av”.

5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du drog igång med Storygami?

“Jag önskar att jag hade varit mer självsäker och förstått att jag vet mer om min produkt och vår marknad än 99 procent av de människor som ger mig råd. Som en ung entreprenör i London eller Silicon Valley är det enkelt att anta att alla andra har mer erfarenhet och vet mer än dig, och då är det lätt att tvivla på sig själv och tappa fokus. Det tog mig tid att förstå att jag slösade mycket tid på att lyssna på andra, snarare än att bara bygga”.

6. Vad är det sämsta rådet du har fått som entreprenör/ledare?

“Att jag ska bry mig mindre om mitt jobb och min personal. Vi borde aldrig behöva be om ursäkt för vår passion eller medkänsla för andra. Empati och att vara lyhörd för andras behov är en styrka som är nödvändig för att vara en bra ledare”.

7. Nämn en lyckad förändring som du genomfört och varför funkade det?

“Vid ett tillfälle hamnade jag i en position där jag valde att låta några anställda gå. Detta grundade sig i att de inte längre brann för det vi jobbade för och det drog tyvärr ner allas arbetsmoral. Det var svårt, men efter det byggde vi ett nytt, starkare team och i slutändan var det ett av de bästa besluten jag tagit”.

8. … och en mindre lyckad?

“I början tog vi nästan allt jobb som erbjöds och sa alltid ja när någon bad om förändringar. Vi lärde oss mycket men byggde också mycket som inte kunde återanvändas. När vi misslyckats tillräckligt många gånger lärde vi oss att säga nej också”.

9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?

“Det beror ganska mycket på sammanhanget. Om affärerna går bra i övriga marknader men inte i det nya landet så skulle jag ifrågasätta varför det inte fungerar. Om vår produkt inte passar in på den marknaden så lägger vi ner, om problemet är landschefen så sparkar vi hen, men om hela företaget misslyckats att lyfta och både jag och styrelsen tror att en annan vd kunde göra ett bättre jobb så avgår jag själv”.

10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din entreprenörsresa/karriär?

“Det är alltid svårt att avskeda någon som du uppskattar, även om det inte längre funkar. Det är inte enkelt men när man driver ett litet företag är det viktigt att ta de här besluten snabbt”.

11. Vilka situationer gör dig som mest stressad? Och hur reagerar du då?

“Om något går fel och vi därför inte lyckas leverera. Då kan det mycket väl bli några tuffa dagar där vi jobbar dygnet runt, sen försöker jag kompensera både teamet och kunderna”.

12. Scenario: 2018 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?

“Det får gå till något nödvändigt till mig och min närmaste familj”.

13. Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?

“Beror på tillfället men antingen med en middag, med att resa någonstans tillsammans eller bara ge teamet några extra lediga dagar att stanna hemma och ta det lugnt”.

14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?

“Att teamet mår bra och känner sig motiverade. Säljet”.

15. Vad är den största utmaningen framåt för er?

“För Fast Track Malmö är det att fortsätta bygga en grym accelerator och att verkligen ge våra företag den hjälp de behöver. Det är också att fortsätta utveckla Malmös startupscen och hjälpa fler att bygga grymma bolag”.

16. Vad gör du om tio år?

“Tio år är lång tid, mycket hinner ändras på den tiden, men jag hoppas att jag fortfarande driver bolag, förhoppningsvis något viktigt med en socialt aspekt. Jag investerar och coachar också andra bolag som gör samhället och världen bättre”.

17. Vem skulle du vilja se i en sån här intervju – och varför?

“Hanne Pålsson från Vevios, ett av bolagen som var med i förra årets batch av Fast Track Malmö och har tagit fram en helt ny lösning för trygghetslarm. Istället för de dysfunktionella trygghetslarm som används av äldre idag gör Vevios armband som innehåller en mobiltelefon och GPS, något som är en markant förbättring eftersom marknaden egentligen inte har förändrats sen 1970-talet. Det är en marknad som ses som ganska osexig, men den är viktig - vi kommer alla bli gamla”.

Läs mer