Sök

Facebook skapar elitlag av medier – får skräddarsydd gräddfil

MetaSociala medierfacebook

Mark Zuckerberg har talat.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Här är Zuckerbergs senaste drag. Det ska döda fejkade nyheter, och stärka ett elitlag av trovärdiga kvalitetsmedier världen över.

Facebooks grundare Mark Zuckerberg tycks ha tagit starkt intryck av två debatter.

Dels är han orolig för att användarna ska inse att de slösar bort sina liv genom att på måfå scrolla genom sina flöden utan att hitta något meningsfullt.

Dels vill han inte att Facebook ska ses som en plats som fördummar världen genom att ge massiv spridning till ryska trollfabriker, fejkade nyhetssidor och virala artiklar som är helt fel.

Båda sakerna ligger i aktieägarnas långsiktiga intresse.

Under fredagskvällen kommunicerade Mark Zuckerberg ytterligare en massiv förändring i Facebooks algoritm, den som styr vad du och jag ser i våra flöden.

"I dag delar jag vår andra större uppdatering detta år: att säkerställa att de nyheterna du ser, som kommer att bli mindre totalt sett, är av hög kvalitet", skriver Mark Zuckerberg på sin Facebooksida. 

Effekten av detta kan bli dramatisk, och ska ses i samband med en Facebooks förra uppdatering.

Förra veckan kom beskedet som skickade chockvågor genom mediebranschen. Facebook planerar att prioritera ned innehåll från medier, som exempelvis Breakit, Wall Street Journal och Dagens Nyheter. Istället ska algoritmen låta inlägg från dina vänner och bekanta synas mer frekvent.

Mark Zuckerberg berättar nu att den förändringen väntas gör att andelen nyheter i news feed totalt sett sjunker från fem till fyra procent. Grovt räknat innebär det att medier kan se en minskning av trafiken från Facebook med 20 procent. Ett dråpslag, som påverkar affären för medierna – och därmed möjligheten att göra kvalitativ journalistik. 

Det nya beskedet som kom igår kväll är att Facebook nu ska ska göra något som man tidigare aktat sig för. Företaget tar på sig att bestämma vilka nyhetsorganisationer som ska prioriteras i flödet. Följande nyhetsmedier ska få en gräddfil.

1. Betrodda källor

Nyheter från publikationer som Facebooks användare bedömer som trovärdiga.

2. Informerande

Nyheter som människor tycker är informativa.

3. Lokala

Nyheter som är relevanta för människors lokalsamhälle.

Med start nästa vecka ska Facebook inleda tester med den första punkten, som man kallar för "trusted sources" (betrodda källor). Bolaget avslöjar inte vilka källor detta är, men uppger att man har gjort undersökningar bland sina användare i USA för att kartlägga frågan.

I praktiken innebär förändringen att Facebook skapar ett slags elitlag av medier som får något av en gräddfil i kampen om att synas i publikens flöden. Det torde innebära mycket positiva effekter för de medier som satsar hårt på kvalitetsjournalistik, och negativa effekter för klickbetessajter utan substans.

"Publikationer som har bedömts vara trovärdiga av folk som använder Facebook kan se en ökning i sin distribution. Publikationer som inte får lika höga poäng när det kommer till trovärdighet kan se en minskning", skriver Facebook.

Arbetet med "trusted sources" inleds under nästa vecka.

"Vi börjar med USA och planerar att rulla ut detta internationellt i framtiden", skriver Facebook i ett pressmeddelande.

Läs mer