Sök

Spelbjässar på nätet spurtar inför regleringen

KindredBetting

Foto: AP Photo/Alastair Grant

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Ökar marknadsföringen med flera miljarder.

Investeringarna i reklam och marknadsföring av spel och lotter ökar i Sverige och har nu nått rekordnivåer. Det visar siffror från Sifo och som refereras av Dagens industri.

Spelannonseringen ökar inför nästa år då Sverige inför en ny spelreglering. De nya reglerna slår igenom den 1 januari 2019. Under 2017 uppgick reklaminvesteringarna till 5,5 miljarder kronor brutto (innan avdrag för rabatter), en ökning med 43 procent mot 2016.

Bruttoinvesteringar är ett relativt trubbigt mått, och ska mer ses som en indikation på nivåerna från år till år än tolkas som sanning i absoluta tal.

Spelbolagen investerar för att ha kvar sina marknadsandelar när väl regleringen införs.

"För hos handlar det om att bevara våra marknadsandelar inför omregleringen", säger Henrik Tjärnström, vd på Kindred, i en kommentar.

Svenska Spel är inget undantag. Det statliga bolaget ökar också sina investeringar.

Läs mer