Sök

Postnord tvingas anställa ”hundratals nya medarbetare”

Postnord

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Postjätten står inför gigantiska problem när de ska hantera momsen på Kinapaketen.

Under gårdagen satt Postnord och Tullverket i möte för att bestämma vem som egentligen ansvarar för att få in momsen från de 100.000-tals privatpersoner som köper varor från Kina. För närvarande går statskassan miste om miljardbelopp för att svenskarna struntar i att betala momsen för saker de inhandlar från kinesiska e-handelssajter som Wish och Alibaba.

På mötet igår framkom att det är Postnord som får ansvaret för att ta fram ett system för att momsen ska komma in från de svenska konsumenter som e-shoppar från Kina. Postnord vill ta ut en administrativ avgift på 125 kronor för detta på varje Kinapaket men det innebär också att den statliga postjätten måste dra igång en gigantisk process för att lösa uppgiften.

Varje dag kommer det över 150.000 Kinapaket till Postnords terminaler och att kontrollera varje paket kommer kräva stora resurser.

”Vi sitter och räknar på detta nu men om volymerna inte går ned kommer vi tvingas att anställa hundratals nya medarbetare. Vi behöver också lagerutrymmen för säkert 1 miljon paket och ta fram ett system för att identifiera och hålla koll på alla paket”, säger Peter Hesslin terminalchef på Postnord Sverige.

Håkan Ericsson, koncernchef för PostNord, säger i en kommentar:

"Vi kommer nu att starta ett intensivt arbete med att säkerställa robusta processer för de enormt stora flöden som kommer med postordervaror från tredje land. Vi pratar om upp till 150.000 försändelser per dag som ska hanteras för momsinbetalning".

Läs mer