Sök ikon

Wrapps värdering rasar och tungviktare lämnar styrelsen

Artikel bild

Värdet på rabatt- och kundbelöningsbolaget Wrapp har mer än halverats sedan 2013. Nu lämnar dessutom flera techprofiler styrelsen, precis som Linkedin-grundaren Reid Hoffman gjorde redan i höstas.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

På torsdagen kunde Breakit avslöja att Wrapp nyligen har tagit in 25 miljoner kronor i riskkapital från bland andra klädbolaget H&M och betalföretaget Klarna.

Pengarna ska användas till att utveckla och marknadsföra Wrapps nya tjänst, som är tänkt att lanseras i höst. Bolagets plan är att ersätta stora butikskedjors olika kundkort med ett enda Wrapp-kort - som ger användaren tillgång till rabatter och belöningar i techbolagets mobilapp.

Bakom den till synes positiva nyheten att Klarna och H&M kliver in som investerare finns dock en mindre smickrande bild.

Att döma av dokument från Bolagsverket som vi har tagit del av har nämligen värdet på Wrapp krympt rejält. Bolaget värderas nu till 129 miljoner kronor, enligt våra beräkningar. När bolaget var som mest hajpat under våren 2013 låg värderingen på 381 miljoner kronor.

Wrapp tog då in 15 miljoner dollar i riskkapital, motsvarande 131 miljoner kronor i dagens valutakurs.

Bolagets färska årsredovisning bekräftar bilden av en sjunkande värdering. Där skriver Wrapps moderbolag Bohemian Wrappsody att värden på dotterbolagen har skrivits ner under 2014 i samband med att bolaget har avvecklat sin första produkt. Det sistnämnda gäller den presentkortsapp som Wrapp lanserade med framgång i Sverige men som floppade i USA.

Utöver värderingstappet har ett gäng tungviktare avgått ur styrelsen.

Linkedin-grundaren Reid Hoffman lämnade redan under hösten 2014 när Wrapp skrotade sin USA-satsning. Under sommaren 2015 har också Johan Brenner, partner på riskkapitalbolaget Creandum, samt Wrapps medgrundare Andreas Ehn och privatinvesteraren Fabian Månsson lämnat styrelsen.

Den tidigare vd:n Hjalmar Winbladh är dock kvar som styrelseordförande.

Wrapps nye vd Aage Reerslev är på semester och vill inte ge några utförliga kommentarer till förändringarna i styrelse och värdering. Han skriver följande i ett mejl till Breakit:

"Nya Wrapp är i flera avseenden ett helt nytt företag. Vi har en helt ny produkt och affärsmodell. Det är naturligt att det reflekteras i värderingen av bolaget och styrelsens sammansättning".

Läs mer