Sök

Johanna Garå lämnade TV4 – nu värvas hon av Football Addicts

Football Addicts

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Fotbollsappen Football Addicts fortsätter att rekrytera tunga namn. Nu har bolaget gjort klart med expertkommentatorn Johanna Garå.

I förra veckan kunde vi rapportera att det Göteborgsbaserade techbolaget Football Addicts, som står bakom världens näst största fotbollaspp Forza Football, inlett ett samarbete med Viasats fotbollsprofil Ola Wenström

Nu står det klart att Football Addicts har gjort klart med ännu en stjärnvärvning.

Den frilansande fotbollsexperten Johanna Garå, som bland annat har arbetat som fotbollsexpert på TV4 och bloggat om spansk fotboll på sajten Fotbollskanalen.se, kliver in i en lite annorlunda typ av pr-roll på bolaget.

Tanken är att hon framöver ska hjälpa till att förmedla den data och de analyser som Football Addicts sammanställer till relevanta journalister.

”Det är såklart kul att kunna fortsätta jobba med fotbollen utan att behöva synas som tidigare. Jag kommer vid sidan om att fortsätta frilansa som skrivande journalist på halvtid”, skriver Johanna Garå i ett mejl till Breakit.

Johanna Garå lämnade tv-rutan tidigare i år efter att ha tröttnat på allt näthat som den offentliga rollen förde med sig.

”Jag slutade på tv eftersom jag ogillar offentligheten”, förklarar hon för Breakit.

Enligt Football Addicts grundare Patrik Arnesson finns det flera uppsidor med rekryteringen av Johanna Garå.

”Vi arbetar mycket med att få ut fansens röst och få ut resultaten av omröstningar till journalister och få dem att förstå datan. Men sedan slog det oss att vi själva antagligen inte är så bra på att förklara vår data för journalister och att det vore enklare att låta en journalist som själv förstår datan göra det”, säger han.

”Så vi kontaktade Johanna när vi såg att hon skulle sluta med tv eftersom hon ville lämna offentligheten. Hon förstod väldigt snabbt värdet i datan och vad vi ville göra.”

Att Johanna Garå har en bakgrund som journalist i bland annat Spanien bidrog även till valet av henne.

”Det är sjukt värdefullt att hon kan spanska. Sedan handlar det framför allt om att hon känner folk. Hon är otroligt väl-connectad i Fotbollseuropa.”

"Sedan ville vi gärna få in en kvinna eftersom vårt företag är väldigt mansdominerat idag."

"Det blev en perfekt match."

Först Ola Wenström och nu Johanna Garå. Är ni på jakt efter fler profiler?

”Det är inte alls omöjligt. Vi är globala som om någonting fungerar kan vi replikera det på fler marknader. Vi ser Sverige som en testmarknad.”

Är du nyfiken på Football Addicts eller intresserad av hur digitala affärer kan påverka fotbollsindustrin? Spana in vår tv-intervju med grundaren Patrik Arnesson genom att klicka här!

Läs mer