Sök

Därför sågade H&M:s storägare precis klädjättens ledning

H&M

Karl-Johan Persson är vd för H&M. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Har omvärlden sprungit om H&M? Stjärnförvaltaren Henrik Didner, vars fondbolag är storägare i H&M, tycker det.

”Ledningen har inte riktigt tagit till sig omfattningen av hur omvärlden har förändrats, tyvärr. Man är uppenbarligen inte lika framgångsrik som man varit tidigare, och det har man inte riktigt reagerat på”, säger han till Dagens Industri och fortsätter:

"Man har fortsatt öppna lite nya koncept som sägs vara framgångsrika och ha bra tillväxt, men ser man på vad som har hänt i bolaget de senaste åren så är utvecklingen totalt sett inte bra och marginalen har gått ned hela tiden och de har inte fått någon större utdelning – som det ser ut i alla fall – på satsningen på e-handel”, säger han.

H&M har länge varit en av Sveriges stora framgångssagor. Under ledning av vd:n Karl-Johan Persson, som tog över efter Rolf Eriksen 2009, har koncernens strategi hela tiden varit att öppna fler fysiska butiker.

2012 hade H&M-koncernen 2.776 butiker. Idag är motsvarande siffra runt 4.500.

Parallellt har nya koncept som H&M Home, & Other Stories, Cos och Arket lanserats. Men på e-handelssidan har H&M enligt många bedömare inte hängt med, vilket nu straffar sig.

Katastrofrapporten från förra veckan visade inte bara att tillväxten avtagit, utan H&M:s försäljning minskade med 4 procent jämfört med förra året. Det är minst sagt illavarslande. 

”H&M:s försäljning online och försäljningen för övriga varumärken har varit fortsatt god. Däremot var det ett svagt kvartal för H&M-varumärkets fysiska butiker som påverkades negativt av en fortsatt utmanande marknad med minskad kundtrafik till följd av det skifte branschen genomgår”, skriver H&M i rapporten.

Aktien rasade efter beskedet, som väcker stora frågor kring H&M:s förmåga att stå sig i konkurrensen framöver.

”Man pratar fortfarande om nya koncept och liknande, men det känns som att man måste ta tag i sin ursprungliga affär, för har man inte ett urstarkt H&M-varumärke så fungerar inte affären ordentligt. Men det är inte lätt att ändra kurs, se på Nokia, Ericsson och IBM - bolag som var väldigt framgångsrika under lång tid. Hela kulturen blir då byggd kring ett framgångskoncept, och när det inte riktigt funkar längre så är det en väldig tröghet i att ändra sig”, säger Henrik Didner till Di.

Han menar att en ny ledning kan behövas.

”Inte sällan är det så att en ny ledning kan komma in med helt nya ögon och orka göra saker och ting som en gammal ledning inte har orkat göra. Det betyder inte alltid att den gamla ledningen är dålig, men det kan behövas en ny ledning som inte är belastad av gamla beslut. Det skulle jag nog tro kan behövas i det här bolaget”, säger Henrik Didner till DI.

Fondbolaget Didner & Gerge är enligt tidnignen den nionde största ägaren i H&M. 

Läs mer