Inför den stora techfestivalen Startup Extreme som nyligen ägde rum i Norge frågade arrangörerna några investerare på plats om vad de absolut inte vill höra under en pitch. Här är svaren:
1. “Om vi tar fem procent av marknaden kommer vi att bli ett miljard-dollar-företag.”
Undvik att få det att framstå som att du bara har gjort en “top-down”-analys av marknaden, tipsar Linus Dahg, investerare vid Wellington Partners i London:
“Investerare vill att du har gjort en grundlig analys och redan börjat tala och bygga relationer med potentiella kunder. Först då förstår de att du har gjort din hemläxa om marknaden och dess behov,” säger han.
2. “Vi kan inte lansera produkten förrän den är 100 procent perfekt”
Det är viktigt att få in feedback från de som faktiskt ska använda produkten. Om du minns ungefär hur Facebook såg ut efter den första lanseringen så förstår du kanske vad rubriken syftar på.
3. “Vi behöver pengar nu”
Johan Brand är medgrundare till det spelbaserade systemet Kahoot, som har över 60 miljoner användare världen över. Han tipsar om att aldrig berätta att du är i behov av pengar där och då.
“Det är bättre att hålla informationen för dig själv så att du inte verkar desperat och det slutar med att du får mindre pengar än vad du skulle kunna ha fått.”
4. “Vi planerar inte längre än sex månader framåt”
Ingen vet vad som kommer hända i framtiden, men att inte ha en plan är en dålig idé när du talar med investerare.
5. “Vi är säkra på att alla kommer att köpa vår produkt”
Johan Brand påminner om vikten av att vara ödmjuk i början.
“Du måste vara öppen för det faktum att saker och ting kan förändras, att du kan behöva interagera mer med dina kunder och göra ändringar i din produkt. Du måste också ha tålamod - det kan ta tre gånger längre tid än du förväntar dig”, säger han.
6. Ljug inte om användarfeedback
Silvija Seres är entreprenör, styrelseledamot och investerare. Hennes råd är att vara försiktig med vad du sprider för löften och information omkring dig. Det är en dålig idé att ändra siffror så att det låter bättre än vad det verkligen är.
“Det är också ett dåligt tecken om din teknologi inte är testad ännu men du lovar att den är bra”, säger hon.
7. “Ursäkta att jag är sen”
Tid är som bekant pengar – inte minst för en riskkapitalist.
“Det är viktigt att entreprenörerna kommer till mötet på utsatt tid”, säger Christian Horn Hanssen, marknadschef för Schibsted Growth.