Sök

Zkyon vill bli ett Spotify premium – för mediehus och bloggare

Zkyon

Foto: Pressbild och Tom Bonnalt/TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Startupföretaget Zkyon tar in riskkapital – för att hjälpa medieindustrin att tjäna pengar på sitt innehåll på nätet.

Mediechefer, bloggare och andra sorters innehållsskapare runt om i världen gnuggar geniknölarna för att komma på det smartaste sättet att ta betalt för sitt digitala material. Nu säger sig det nybildade Malmöbaserade företaget Zkyon ha svaret på den utmaningen.

“Vi har tagit fram en plattform som gör det möjligt att själv sätta ett pris på sitt skapande innehåll och nå ut till rätt målgrupp. Om du är en tidning så skapar du en profil hos oss och väljer vem du vill nå ut till”, säger Per Ljungwall, grundare och vd för Zkyon.

Man kan säga att affärsidén bygger på att innehållsskaparen själv ska kunna prissätta hela eller delar av sitt innehåll och göra det möjligt att tjäna pengar utan varken annonser eller produktplacering. Användarna blir tilldelade en e-plånbok och så att de kan välja att betala för en nyhetsström gällande ett speciellt ämne som intresserar dem.

“Du betalar alltså inte för hela tidningar utan för enskilda bitar av innehåll. Vi säljer heller inte ut någon information om våra användare utan du betalar bara för det du vill läsa och slipper massa reklam och banners. Vi vill rena informationen, ge tillbaka kraften till journalistiken och göra den helt oberoende”, säger Per Ljungwall.

Pengarna ska tjänas genom att ta en procentandel på all handel som sker på plattformen. I februari tog Zkyon in riskkapital från Symbal Communication och nu har de precis gått i hamn med en ny investeringsrunda. Affärsänglarna Sofie Palmér, Marco Trajkovic samt Jakob Söderqvist har gått in med en hemlig men “substantiell summa” i bolaget.

Per Ljungwall säger att det klassas som en hög ängelinvestering i Sverige, vilket indikerar på att det rör sig om ett par miljoner kronor.

Han berättar att företaget är i förhandling med ett antal stora mediehus och att intresset för tjänsten har varit stort. 

“Nu är vi inne i en fas som vi kallar för private beta dit vi kommer bjuda in olika testgrupper för att få feedback. Vi räknar med att göra en skarp lansering till hösten. Pengarna kommer också gå till att etablera större partnerskap med större mediahus och varumärkesambassadörer”, säger Per Ljungwall.

Läs mer