Sök

Youtubes nya experiment: Testar dubbla annonser på utvalda användare

United ScreensSplayAnnonsering

Arkivbild. Foto: Danny Moloshok/AP/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Kan influencers få en intäktsboost av Google?

Fingrarna trummar otåligt på tangentbordet. Blicken är fixerad på nedräknaren. 5, 4, 3… Framför mig på skärmen pratar några barn om Prisjakts Black Friday kampanj. 2, 1, Klick! Äntligen får jag trycka på “skip ad”-knappen i hörnet på Youtube-spelaren.

Men vad nu? Det här är ju inte Roger Federers tio mest osannolika backhand-volleys?

Istället för klippet kommer en ny annons. Jag blir så paff att jag inte ens registrerar vad det handlar om. I ett decennium har Youtube vant in konsumentbeteendet hos mig och andra användare världen över. En kort annons först, sedan får du det du kom för. Plötsligt har reglerna ändrats.

Nu har den enorma videoplattformen börjat experimentera med att bygga ut sitt annonserbjudande ytterligare en gång.

Enligt branschkällor till Breakit är de dubbla annonserna än så länge bara på experimentstadiet och testerna har pågått i en månad. Uppgifterna bekräftas av Youtube.

"Vi experimenterar genomgående med såväl funktion som utseende på YouTube för att förbättra upplevelsen för användare, kreatörer och annonsörer. I detta fall håller vi för närvarande på att testa multipla annonser - dvs. två annonser i taget. Experimentet omfattar endast en väldigt liten del av vår trafik på sidan", skriver Google Sveriges presstalesperson Farshad Shadloo, i ett mejl till Breakit.

Så varför är det här en stor grej?

Det korta svaret är att den Google-ägda plattformen, med sin befintliga annonsmodell, beräknades omsätta 9 miljarder dollar 2015. Det motsvarar 75 miljarder kronor. Den globala annonsaffären är med andra ord gigantisk.

För de korta annonssnuttarna innan de vanliga klippen – så kallade pre rolls – kan bolaget enligt uppgift ta närmare 100 kronor per tusen visningar för.

Varje dag har Youtube hisnande 7 miljarder visningar. Om man bestämmer sig för att rulla ut de dubbla annonserna globalt skulle det innebära ett rejält intäktshopp för giganten.

Det är inte heller bara Youtube som skulle tjäna stora pengar på det.

Över hela världen stormar influencerbranschen framåt och miljontals fans ger annonsklirr i kassan varje vecka för youtubers som Pewdiepie och Therese Lindgren.

I Breakits podcast beräknade min kollega Erik Wisterberg att de två största Youtube-nätverken Splay och United Screens omsätter ungefär 200 miljoner kronor mellan sig. En del av intäkterna kommer från särskilda samarbeten mellan annonsörer och influencers men intäkterna från Youtubes eget annonssystem utgör även det en ansenlig bit av intäktskakan. En utökning av annonserbjudandet kommer alltså inte bara att gynna Youtube, utan även innehållsskaparna – förutsatt att användarna stannar kvar.

Hur sannolikt är det då att Youtube faktiskt bestämmer sig för att utöka mängden annonser per klipp?

Det är såklart väldigt svårt att avgöra. Farshad Shadloo på Google kan inte ge några prognoser i dagsläget.

Syftet med testerna är att se hur konsumenterna beter sig. Utgår de från mitt personliga konsumentbeteende kanske de registrerade ett helt rasande klickande efter “skip ad” när annons nummer två gick igång och lägger ned direkt. Samtidigt kan hungern för mer intäkter aldrig riktigt stillas så man ska aldrig säga aldrig.

Missa inte heller förra veckans avsnitt av Breakits podcast, där Olle Aronsson och Stefan Lundell pratar mer om pre-rolls, mid-rolls och alla andra rolls i annonsvärlden.

Läs mer