Sök

Bankernas appar blir allt viktigare – och Sverige ligger i framkant

SwishBank

Smartphone med appen Swish, en mobilapplikation för överföring av pengar. Foto: Christine Olsson / TT

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Ny undersökning visar att bankernas mobillösningar påverkar vilken bank som kunder väljer att använda.

Enligt rapporten “Mobile Banking in Europe: What Consumers Want”, som sajten App Annie har tagit fram, har var fjärde bankkund i Storbritannien som nyligen bytt bank tagit hänsyn till hur bra mobillösningar den nya banken har.

För traditionella banker innebär denna utveckling såväl möjligheter som utmaningar.

I Sverige har Swish, som ägs av landets storbanker, länge legat högt på topplistorna över de mest nedladdade apparna. Som Breakit tidigare har rapporterat har över tre miljoner svenskar laddat ner den populära överföringsappen, som just nu toppar Appstores nedladdningslista i Sverige.

För de enskilda bankernas appar går det däremot inte lika bra. Även om storbankerna totalt sett dominerar bland finansappar så ligger deras egna appar som bäst topp 40 på den generella listan över nedladdade appar.

Svenska banker ligger trots det i framkant. Först i april 2014 införde banker i Storbritannien exempelvis en tjänst motsvarande Swish: Paym. I höst kommer Zapp, möjligheten att skicka pengar till företag.

Enligt App Annies rapport är brittiska banker i sin tur bättre på att få sina kunder att välja mobila lösningar än banker i till exempel Frankrike och Tyskland.

I dagsläget kan det skilja kraftigt hur banker i olika länder väljer att prioritera i sina mobillösningar. Storbritannien satsar hårt på att förenkla användandet för kunderna, medan Tyskland lagt till steg för att göra transaktionerna säkrare.

Föga förvånande är nedladdningar av bankappar i Tyskland knappt en tredejedel så stort som i Storbritannien.

Ett exempel på att enkelhet tilltalar konsumenter är brittiska Barclays betaltjänst, som har vunnit kunder på att vara först med att erbjuda mobila betallösningar som gör det möjligheten att skicka pengar genom länkade Twitterkonton.

I Frankrike ligger fokus däremot snarare på att skapa bättre relationer mellan kund och bank. De mest populära bankapparna där är enligt rapporten de som gör det möjligt att chatta med rådgivare om sin privatekonomi.

En del av bankernas appar är numera även specialutformade för yngre användare – de kunder som är mest benägna att byta bank. Det är ett drag som rapportförfattarna tror att banker i andra länder kommer att plocka upp.

I Sverige har en del banker också börjat med appar specifikt riktade till unga kunder.

Samtliga länder har banker som idag försöker ta sig in på marknaden för mobilbetalningar. Ju mer av trafik och konsumtion som flyttar in i mobilen, desto viktigare verkar det bli för bankerna att hänga med. I höst lanserar Swish till exempel sin betallösning för att handla direkt genom mobilen.

Resten av Europa lär följa efter.

Läs mer