Sök

Dubbelt upp för Schibsted - vinsten klart bättre än väntat

SchibstedAftonbladet

Aftonbladets vd Jan Helin och Schibsteds Blocket-ansvarige Martin Frey. FOTO: JONAS EKSTRÖMER / TT/ Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Medie- och e-handelskoncernen Schibsted dubblade vinsten under andra kvartalet jämfört med motsvarande period förra året. De svenska verksamheterna i Aftonbladet och Blocket levererade starka resultat.

Vinsten före skatt i Schibsted-koncernen som helhet landade på motsvarande 460 miljoner svenska kronor, visar bolagets kvartalsrapport som kom på fredagsmorgonen. Under andra kvartalet 2014 var den siffran 199 miljoner kronor.

Resultatet var klart bättre än analytikernas förväntningar, närmare bestämt 18 procent högre, enligt en sammanställning av SME Direkt.

Försäljningen landade strax under 4 miljarder svenska kronor, vilket var ungefär samma som i fjol.

Schibsted äger bland annat prylsajten Blocket och kvällstidningssajten Aftonbladet i Sverige.

Blocket, som samredovisas med sajten Bytbil, går fortsatt smått oförskämt bra. Bolagets försäljning växte med 10 procent under andra kvartalet till 255 miljoner svenska kronor. Ungefär varannan omsättningskrona var ren vinst.

Schibsteds många Blocket-kloner runtom i världen är numera den ekonomiskt sett viktigaste verksamheten för koncernen, som tidigare främst var en tidningsägare.

Den största publicistiska verksamheten i Sverige, nyhetssajten Aftonbladet, redovisar också sitt kvartalsresultat i Schibsteds rapport.

Aftonbladets försäljning sjönk från 528 miljoner svenska kronor andra kvartalet i fjol till 504 miljoner i år. Det beror främst på att intäkterna från tryckta tidningar sjunker i takt med att allt färre läser dem.

Medieföretaget blev dock mer lönsamt. Ungefär 40 procent av omsättningen kommer nu från digitala intäkter.

Rörelseresultatet steg till 71 miljoner kronor, vilket motsvarande en marginal på 14 procent. Under andra kvartalet förra året var vinstmarginalen 11 procent.

Läs mer